söndag 4 februari 2018

Nu klipps det pelargonsticklingar för fullt




Fyller på

Har tagit sticklingar av flera av mina favoritpelargoner de senaste dagarna. Nu gäller det att hålla liv i de små plantorna också. Har en tendens att vattna lite för mycket vilket inte alls uppskattas av de här torrisarna. Nej, torrt och väldränerat vill de ha om fossingarna annars ruttnar de lätt.

Sätter gärna mina sticklingar i små terrakottakrukor eftersom jag vill att det skall se prydligt ut. De tar ju mer plats av utrymmet, men det är smällar man får ta. När jag tar sticklingar den här tiden på året använder jag såjord. Det gör jag inte under sommaren utan då tar jag den jord jag har hemma och sticklingarna rotar sig snällt ändå.

Vill du se hur jag tar sticklingar så kan du se det HÄR.





Vackra toner och kraftigt växtsätt

Här är en favorit som jag tagit flera sticklingar av - den högväxta och livskraftiga Älvdalen. Dessutom är jag väldigt förtjust i färgtonerna på den här zonalaren.





Vackra rosenknoppar

Här har vi en annan favorit som också gärna hamnar på sticklingsbordet, rosenknoppspelargonen Appelblossom Rosebud. Nu ska jag snart ut i förrådet och hämta in fler favoriter. Vill ha massor av pelargoner i sommar runt och i växthuset att njuta av !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Så prydligt och fint det ser ut!
    Jag drar mig alltid för att ta itu med pelargonerna, kanske för att jag har så svårt för att slänga och för lite plats.
    Rosenknoppspelargonerna är favoriter.
    Ha det så bra i veckan
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Oh den är ljuvlig den pelargonen har haft turen att få ett exemplar av min torp granne som har den och jag vårdar den med omsorg.
    Ps jag får tacka för Tagetes fröerna dem fick jag i förra veckan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Ser så fint ut! Gillar dom väldigt mycket, men jag har bara tagit stickligar på de som ser ut att dö än så länge. Väntar nog ett tag till.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa