söndag 25 juni 2017

Snart blommar lavendeln




Skir och vacker

Lavendeln närmast plattorna framför växthuset börjar snart att blomma och är så där skir och vacker som den kan vara precis innan den slår ut.





Resten ser förskräcklig ut

Resten av det som skall bli en lund ser ut så där (eller rättare sagt så ser den förskräcklig ut). Den lavendel jag flyttade för några veckor sedan ser lite spretig och nyplanterad ut och det är nog först nästa år som man kan se att det skall bli en lund. Hann inte fylla upp hela lunden heller utan arbetet får fortsätta i höst. Eller en bra dag med kraft och ork och mycket regn så det går lätt att gräva.






Buskat till sig bra

Är ändå väldigt nöjd med den lavendel jag flyttade hit förra våren. Den har buskat till sig bra - även de små plantorna som jag satt ihop har vuxit till sig ordentligt. Lavendeln frösår sig gärna i trädgården så jag köper inga plantor hit utan gräver upp på olika ställen i trädgården. Lavendeln dyker gärna upp längs med staketet på yttersidan mot vägen fast där är den tyvärr omöjlig att gräva upp. Eller mellan stenplattorna.




Finns hopp

Resten av lavendellunden får ni se först när den kommit i ordning. Hihi - tur att man kan fokusera på de bra bitarna med kameran och lämna de andra utanför bild. Tror det finns hopp för resten av lunden också eftersom den första lavendeln tagit sig så bra. Även en tusenmilafärd börjar med de första stegen så någon gång blir kanske lunden klar och så som jag drömmer om.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Jag har lavendel som blommar för fullt just nu, väldigt mörk "löfbergslila" är färgen. Ingen aning om namnet på den.. skulle nog kunna fylla ut den "tunna rabatten" med mycket lavendel...👍
    Vilken ljuvlig midsommardukning i växthuset, underbar!!🌼🌼🌼
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  2. Underbar din lavendel! Här klarar den ju knappt vintern ,
    så jag köper varje år några plantor att sätt ut i allafall,
    för doftens skull! Har man tur så kan någon överleva!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. "tunna rabatten" med mycket lavendel...👍


    แตกใน xxx

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa