onsdag 17 maj 2017

I väntan på tulpaner, värme och trädgårdshelg




Purpur och skirt rosa

Tulpanerna står nu i full knopp i perennarabatten och som tur är, var det bara några stycken som föll offer för en rådjursattack för några veckor sedan. Några har redan slagit ut och hittills har jag bara sett den purpurfärgade Negrita som skymtar i bakgrunden. Den skira Shirley som är vit med rosa kanter hoppas jag också dyker upp.





Hoppas de motsvarar förväntningarna

Så här såg förpackningen ut som lökarna kom i höstas och det ska bli kul att se om tulpanerna motsvarar förväntningarna när de sätter i gång att blomma. Oftast ser de annorlunda ut.





Kryper in under ullfilten och greppar favoritboken

Allt är ju ovanligt sent i år pga kylan och det konstiga vädret. Idag på em när jag stod ute och planterade om lite pelargoner som vuxit ur sina krukor var det hög luftfuktighet och smådugg - ett väder att bli trött av och som känns lite smått otrevligt. Man vill helst bara krypa in under ullfilten, greppa favoritboken och pimpla mängder med varmt tee kryddad med fransk honung. Sätta sig själv på paus i väntan på bättre dagar.






Uteblivet Narcisshav

Några som inte tyckte om köldknäppen för några veckor sedan var narcissen Barret Browning som jag planterat massor av i lavendellunden. Alla plantorna har fått bruna köldtoppar och knopparna vek ned sig i det kylslagna vädret. Endast några få har orkat blomma och det där narcisshavet jag drömt om uteblev i vår. Ogräset frodas desto mer.

Redan i morgon, torsdag skall värmen vara på väg och lagom till helgen slår den till - så välkommet !!

På lördag är det trädgårdsfest i Örebro och på söndag trädgårdsdag i Karlslund - dessutom toppar Nora med en antikmarknad - jajamensan i helgen vet jag vad jag skall göra !!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. 29 sköna grader, klockan är 20.00 och en skön helg stundar...ja så kom då äntligen våren med sommartemperaturer! Lycka!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa