måndag 24 april 2017

Mitt bästa rensjärn



Den har "krage"

Mitt bästa trädgårdsverktyg just nu är mitt rensjärn med "krage". Kragen gör att det går lätt att få upp ogräset. Jag hittade min på Plantmarknaden i Lindesberg för några år sedan och förstod först inte alls varför den hade en krage.




"Kragen" hjälper till

När man sticker ner rensjärnet runt ett ogräs så hjälper kragen till mot marken och tar spjärn och underlättar för att kunna dra upp ogräset på ett smidigt och enkelt sätt. Här är det verkligen någon som tänkt till. Förmodligen från Karlstad verktyg eftersom det är det som står på rensjärnet.





Sparar på ömma muskler

Kragen gör att det är lätt att få upp ogräset helt med rötter, dessutom är klorna mycket längre än på de traditionella rensjärnen. När jag gått över rabatterna och tagit upp ogräsen med rensjärnet håller jag efter med kultivatorn där jag kommer åt.

Rensjärnet sparar på ömma muskler i och med att det är lätt att dra upp ogräset och sånt är ju alltid uppskattat i intensiva trädgårdstider.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Låter väldigt praktisk:) En sådan har jag aldrig sett.
    Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Smart!
    Jag har bara en altan med pytteliten jordplätt, men nog hittar maskrosorna dit!

    SvaraRadera
  3. Fiffigt. Det redskapet har jag aldrig sett förr.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa