måndag 26 december 2016

Med passion för passionsblomman



Ser så avancerad ut

Det här året har jag fallit helt för Passionsblomman. Har aldrig haft den tidigare innan jag fick den i present av en kär vän i mars. DÅ undrade jag hur jag skulle sköta den och trodde att den var jättekrånglig eftersom den såg så avancerad ut.




Så här såg den ut i mars när vi lärde känna varandra. Fortfarande liten och behändig. Och full i vackra knoppar.




Blommade hela sommaren

Det dröjde dock inte länge innan den växte ur sin lilla kruka och fick flytta in i en zinkhink i trädgården. Där fortsatte den att slänga ut revor med nya knoppar. 5-6 knoppar slog ut dagligen hela sommaren.




Glömde nästan bort den

Till slut hade den växt över alla bräddar och alla revorna fick styras upp på nya blompinnar. När sommaren övergick till höst fick den flytta in i växthuset och jag glömde nästan bort den passionerande blomman. När det var dags att flytta från växthuset till vinteridet fick den av någon anledning flytta in i huset istället.




Levde väldigt farligt - ett tag

Måste erkänna att den ett tag levde väldigt farligt eftersom flera revor hade torkat och jag hade nästan tänkt att slänga ut blomman och tänkte att den nog hade gjort sitt. Efter att allt det torra klippts bort och jag vattnat upp den började den genast slänga ut nya friska revor. Både nya och på gammal ved. Dessutom satte den nya knoppar.




Det har varit fascinerande att få följa knopparnas utveckling till färdig blomma.




Flera gånger varje dag är jag där och kollar. Här håller den hårda knoppen på att brista för att visa upp hela sin skönhet.




Svalaste och ljusaste hörnet 

Det är lika roligt varje gång det "ploppat" fram en ny blomma. Och nu nänns jag inte klippa ner den när den kommit igång så bra igen. Den står i ett hörn av köket (i söderläge) med fönster från två håll varav ett är från golv till tak och på det svalaste stället i huset. Så mycket vatten får den inte den här årstiden utan bara så den håller sig fuktig.

Blommorna håller inte så länge nu på vintern - efter 2 dagar stänger den till sina kronblad igen. Å andra sidan öppnar den upp på andra ställen istället.




Fler "vilda" exemplar

Idag har jag haft trevligt besök av vännen jag fick blomman av. Hon hade lite svårt att känna igen krukväxten hon gav bort i mars. Vi hittade den rundade veden som blomman först hade bestått av och det var lite roligt att se hur mycket den hade växt.

Nu är jag sugen på fler exemplar av passionsblomman. Hade varit kul att ha tre stycken "vilda" exemplar till sommaren !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Waow, vilken fantastiskt vacker och speciell blomma! Önskar god fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Ohh så vacker (och svår har jag hört!) Du har verkligen gröna fingrar Isa...
    Önskar dig några sköna mellandagar nu innan vi snart har ett nytt år!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vilken överlevare! Synd att vi har i samma färg. Annars hade kunnat bytt skott med varandra:) Min köpte jag på Nora marknaden för två år sedan.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. Den är så vacker, kanske skall jag våga göra ett försök, och se om jag lyckas få den att blomma så fint.
    God fortsättning /Marika

    SvaraRadera
  5. Det är en sån blomma som jag länge önskat mig och känt som du gjorde innan du fick din Ska kanske också försöka i sommar. Har sett att det finns många olika den ena vackrare än den andra.
    Ha nu en fin vecka och snart är det dags att tänka på sommaren på riktigt så glad jag blir för det ( är ingen vinterälskare). God fortsättning på alla helger som är kvar också.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Ja jag gillar passionsblommor, har 3 stycken och har lindat in dom för dom står ute, Hörde att om man skyddar dom så ska dom leva över v¨åra vintrar, men det får vi se, Jag hoppas det skulle vara så himla trevligt.
    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
  7. Jeg har i en halv snes år haft en passionsblomst som din, som blomstrer vildt på en beskyttet, solmættet plads om sommeren helt hen til langt på efteråret. Så kommer den ind i orangeriet, hvor der kun er nogle få grader varmere end udenfor, for at overvintre der - klippet ned 'til sokkeholderne'. jeg opdagede nemlig engang, at den kommer hidsigt igen, selv om den taber alle bladene om vinteren og ser ud som om den er gået ud, og så kan man jo lige så godt klippe stænglerne ned også.
    I min datters have i det sydlige Florida ikke ret langt fra Miami, satte vi for 16-17 år siden 3 stk også af de hvide langs plankeværket ind til en af naboerne, men efter bare et par år blev vi nødt til at fjerne dem, for på vej over til naboens hus tre meter væk hagede de sig fast i alt fremspringende inklusive det fællesplankeværk, som ikke kunne holde til den voldsomme kærlighed.
    Så jeg har aldrig oplevet, at Passionsblomsten skulle være vanskelig, som nogle havemennesker påstår.
    jeg glæder mig til, at du senere på året fortæller os, hvordan det spænder af med overvintringen i køkkenet

    Mange tak for din altid interessante blog
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa