tisdag 4 oktober 2016

Hjältarna som fortfarande levererar ....



... eller gjorde i går i alla fall

Gick en sväng i trädgården i går på kvällningen för att kolla vad som fortfarande blommar. Man blir lätt bortskämd när det är säsong och det är grönt och blommar överallt. Sedan när det blir höst är det lätt att förbise hjältarna som fortfarande levererar. Eller gjorde igår i alla fall - i natt har det varit frost.




Späda skira blommor

Pelargonnävan Sweetheart har vuxit på sig rejält och blommar fortfarande med späda skira blommor med ljuvaste purpurrosa teckningar. Snart får hon flytta in i växthuset. Egentligen skulle hon ha grävts ner i rabatten eftersom hon är en flerårig perenn men nu är jag rädd att det är försent för att hon skall hinna rota sig innan vintern.




Naturligt är bäst

Den blommande soffan håller också i även om den fått en lite rufsig kalufs. Tror att gödningen med nässelvatten har bidragit mycket till att den orkat blomma så fantastiskt hela sommaren. Nästa sommar blir det mer av sånt och guldvatten också. Mer naturligt kan det ju inte bli !




Här är fler sommarblommor som vägrar ge upp. Trädgårdsverbena med rosa pelargoner, njurvinda och Million Bells i den stora gummikorgen av återvunnet material.




Klockrankan vid ruinen producerar fortfarande vackra klockor. En favorit som garanterat kommer att svämma över i trädgården nästa år igen.





Klipper obarmhärtigt

En och annan dahlia köpte jag till i kruka när inte någon av de nedgrävda kom upp. Små, små sniglar gjorde sitt bästa för att skalpera exemplaren och förvandla dom till kalhyggen innan jag hade ut snigelfritt och klippte obarmhärtigt itu alla små parasiter jag kunde hitta varje morgon. Undrar om frosten tog dahliorna i natt eller om dom klarat sig.




Gult är svårt

Den gula blomman i landet runt huset remonterar. Den har varit en riktig fjärilsmagnet i sommar. Vet inte vad den heter eftersom den alltid funnits på platsen. En gul prästkrage kanske. En av få gula blommor i trädgården. Eller den enda gula perennen egentligen - hade den varit ljusgul hade den fått flytta ner i perennarabatten. Tänk att det är så svårt att gilla gult !

Det blir intressant att se vilka växter som klarat natten - nu är verkligen hösten här på allvar. Kanske var det tur att jag gjorde en fotorunda i går om frosten tagit en del i natt!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Efter en solig morgonrunda kan jag konstatera att allt klarat natten och att det ser ut att bli en fantastiskt vacker dag i dag! DS.

6 kommentarer:

  1. Mina balkongblommor har också klarat nattens frost, tack för det säger jag. De är osannolikt blommande, kanske än mer nu när sommarsolens stekheta strålar har mildrats... känns nog behagligare för dem även om solen fortfarande värmer rejält. Men det hänger på "gärsgårn", och jag är tacksam för varje dag som jag kan njuta en stund på balkongen, det är ju oktober!

    Nu njuter vi vidare:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ja,de här sista kämparna får oss ju att le lite extra den här årstiden :) Mina pelargoner på och vid trappan har nu klarat tre nätter med enstaka minusgrader så det är väl en tidsfråga...maken sa att igår morse var det -3 här ..usch ! Jag har ju nyinköpta perenner till lunden som ska planteras...bara de inte har stendött i sina krukor nu..annars tror jag man kan plantera i princip tills tjälen kommer ;) Jag är ju som dig och har också svårt för att gilla riktigt gult men ändå avslutas säsongen med mycket just gult i trädgården, solrosor,krasse,ringblommor mm tänk vad underligt med det är ju det vi börjar säsongen med också : Påskliljor,krokus,gullvivor det kanske är så att vi behöver de där starkare färgerna just då :D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Pelargonnävan Sweetheart vilken söt växt, hur har du fått tag på den, är det stickling eller frö, jag skulle vilja ha en nästa år.
    En fråga till har du värme i ditt växthus under vintern, eller hur har man det.
    Önskar dig en fin höst dag

    SvaraRadera
  4. Jag har drivit upp mina pelargonnävor från frö. Finns fröer på Impecta. Lycka till !
    Jag har ingen värme på i mitt växthus under vintern och tömmer det på växter. Däremot har jag en elkamin på när jag är där när det börjar blir kallt. Stänger igen växthuset i början av december och har abstinens till öppningen någon gång i mars.

    Allt gott !
    Isa

    SvaraRadera
  5. Det är allt mycket som är vackert hos dig än och vad bra att frosten inte tog det i natt. Det är på gränsen varje natt nu känner jag. Dagarna blir lite kallare för varje dag Hösten är verkligen här på allvar.
    Ha det gott och njut de vackra dagar vi har kvar innan vintern
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Visst känns det lyxigt och härligt att det fortfarande finns blommor:) Klockranka blev det tyvärr ingen satt här i år. Jag undrar varför?!
    Jag gillar gula blommor , särskilt vår och höst. Har gjort i ordning en särskild rabatt till dom:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa