lördag 11 juni 2016

Gigantisk gräslök



Plötsligt händer det

Visst är det lustigt med vissa växter som liksom finns där men som inte gör så mycket väsen av sig för att plötsligt växa sig till giganter och imponera på sin omgivning.




Såg sin chans

Som gräslöken som växer i en av lådorna i köksträdgården. Den har varit lite klen där den har växt tillsammans med tomater men i år har den fått tokslag och är JÄTTESTOR. Kanske var den bara så glad av att slippa tomaterna och att den fått nya grannar istället som är på väg upp så den såg sin chans att ta utrymme och bre ut sig.




Visst är gräslökens blommor vackra. Dom skall få pryda många sallader i sommar!




Önskar både regn och sol

Allting går så fort nu. Aklejorna är redan  på väg att blomma över och jorden är så torr, så torr. Man tycker  att man vattnar rejält och sedan när man skrapar på jorden så är den alldeles torr under.

Nu önskar jag för alla växters skull regn på nätterna och lagomt vackra dagar!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Juni är en månad när det är många dop och bröllop - kanske skall du hålla tal. Då kan jag tipsa om talakuten. En fantastisk sajt med så många bra tips. Där hittar du ett tal jag skrev med hjälp av alla tips till mitt allra senaste lilla barnbarn (scrolla ner lite på sidan). Naturligtvis fick han en ängel i doppresent - från Willow Tree, en Guardian Angel DS.

9 kommentarer:

  1. Ja, gräslökens blomma är verkligen fin!
    Igår var vi på studentuppvaktning, och jag hade med mig en ljuvlig trädgårdsbukett där bl.a denna blomma ingick.
    Tillsammans med rosor, prästkragar, pioner, fingerborgsblommor mfl, så blev den verkligen vacker :)
    Ha en fin helg!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Brukar också använda gräslök i buketter. I natt har någon (rådjur?) massakrerat mina kvanne som stod bredvid gräslöken. De var tydligen godare, så gräslöken är kvar.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  3. Det påminner lite om alliumbollarna så jag gillar dom mycket. Här har jag klippt ner min för att få fin till midsommar Sillen här ju till liksom
    Jodå regn behövs vi fick 7mm men det borde ha kommit mer nu får vi vänta till nästa gång och hoppas på lite mer då.
    Ha det gott och njut söndagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Visst är blommande gräslök vackert :) Var inne på Talakuten. Många bra tips. Och vilket underbart fint tal du skrivit till ditt barnbarn :) Blev riktigt rörd! //Victoria

    SvaraRadera
  5. Blommande gräslök är vackert! Nja några tal vågar jag mig inte på...även om jag annars är väldigt pratglad :)
    Ha en skön kväll!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Det är fantastiskt att en sådan nyttoväxt också kan ge en så fantastisk show i början av sommaren. Mina är tyvärr torra nu, synd för jag tycker det är otroligt vackert när det vajar ett hav av små lila bollar i krukorna som jag har gräslöken i.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Nu sitter jag på tåget hem och tänkte att jag skulle kolla in din blogg! Fantastiskt fint har du det och vilka underbara kort!
    Jag hittade inte någon kontaktinfo på don sida.. Du kan väl mala mig när du har tid så vi kan hålla kontakten!

    Theorinstradgardar@gmail.com

    Många Kramar Anna!

    SvaraRadera
  8. Jaa, denna gräslök. Min blir alltid gigantisk och går i blom alldeles för tidigt ! Har redan stubbat ner den 1 gång i år och nu har den växt upp igen och tänker blomma igen :( Blir lite sur på den faktiskt då jag vill ha tunn och mjäll gräslök till midsommar sillen :D Här ser det ut som om det drar ihop sig till regn och jag håller med dig , det är alldeles för torrt nu..trots vattnande !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa