onsdag 24 februari 2016

Murrevan som invaderade växthuset



En planta bara

Jag köpte henne hos ett besök hos Tage Andersen på Gunillaberg försommaren 2011. En planta bara. Här trängs hon bland alla andra plantor på blomsterbordet utanför shopen på Gunillaberg en solig junidag.




Modersplantan

Hon fick flytta in i en kruka i växthuset på den vita piedestalen. Där trivdes hon första sommaren och när vintern kom fick hon bo kvar. Tror att jag glömde bort att plocka in henne när pelargonerna flyttade in i förrådet till vintervilan.




Överlevde vintern

När våren åter kom hade hon överlevt vintern (värre var det med krukan - tur det var 2:a sortering). Strongt av henne att överleva vintern i växthuset. För att roa sig hade hon sprättat fröer över hela växthuset för sedan dök hon upp lite varstans.




Här har hon invaderat tegelgolvet under den gamla kommoden i växthuset. Hon är väldigt glad i att sprida sig efter golvet längs väggarna.




Runt den gamla näverkorgen trivs hon alldeles förträffligt.




Runt benen på korgsoffan och under soffan breder hon ohämmat ut sig. Ibland får man hejda hennes framfart och dra bort långa revor.




Hon är ju oerhört vacker och charmig när hon blommar och brer ut sig med hela sin härlighet.




Tänk att det fanns en sådan växtkraft i den här lilla damen - det hade jag ingen aning om när jag plockade med henne hem från Gunillaberg.




I höstas när jag klippte ner pelargonerna hade hon hittat nya vägar - gardinerna under snickarbänken fick en extra girlang av grönska.




Kärt möte igen

Här har hon brett ut sig till höger under piedestal och blomsterbord. Det skall bli härligt att få möta henne i vår igen - även om jag kan bli lite irriterad på att hon tror att växthuset är hennes och att hon gör som hon vill.

Hon har till och med spritt sig utanför växthuset och hittas numer både i köksträdgården där hon slänger sina revor under trädgårdssoffan och mellan stenplattorna utanför växthuset. Tänk att en enda planta Murreva kan ge så mycket !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Haha den kan man hitta överallt när den väl är inplanterad jag köpte en vit i somras som jag hoppas ska sprida sig hos mig. Har en från grannen i lila, hos henne kan man nästan säga att den är en gräsmatta.
    Den är så fin och ger en så mycket energi och så fint det blev i växthuset hos dig där kanske jag ska peta ner en liten bit jag med hihi.
    Ha det gott
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Spring has arrived for you,have a nice day,Patricia

    SvaraRadera
  3. Ja, den lilla plantan är farligt snabb i sin framfart... Men jag tycker det ser fint ut i ditt växthus när den klär in både det ena och det andra.
    Min murreva invaderar den trista plattsättning vid entrén varje år och det får den så gärna. Men hittar jag den någon annanstans så åker den upp fortare än kvickt. Det är många besökare som vill ha en planta och det får de så gärna, men först varnar jag. En gång murreva, alltid murreva. ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Så kärleksfullt du beskriver henne. Skall försöka tänka så.
    Hälsning Helene

    SvaraRadera
  5. Jaja, men hon är mycket trevligare än buttre herr Kärs som INTE vill flytta på sig alls :)

    SvaraRadera
  6. Ser väldigt fin ut hos dig där hon verkar fara fram som ett jihu:))
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Hon är en riktigt fin marktäckare. Men det är mindre roligt när hon tar över i blomrabatten. Rötterna är som sköra glasnudlar, omöjlig att rensa bort. Men hon är jättevacker i ditt växthus. Ser så trevligt ut med det "gröna" golvet! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  8. Ja den är helt underbar och jag tycker det är jätteläckert att du får sprida sig så hos dig.
    Det blir ju så livfullt på något vis.
    Jag har skaffat en helt vit och den verkar inte dra iväg lika mycket.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. ja, jeg har også glæde af hendes bekendtskab, hun og jeg har egentlig en aftale om hvor hun må gro..... men hun har svært ved at overholde aftalen :-)

    SvaraRadera
  10. Hm...köpte vit murreva fyra plantor i höstas för jag vill att hon ska sprida sig i gruset mellan plattorna i trädgårdsgången i perenn landet ...hade läst att hon kunde vara invasiv men kände mig trygg då gången spärras av 10cm djupa plankor på sidorna om gången mot planteringarna...men nu vet i katten ! :o Satte två och sparade två i krukor som har stått ute i vinter ...har tänkt en annan plats för dem...De är ju så söta och har så vackra blad :) Låter inte bra med glasrötter och svårt att rensa bort. Jag har kanske gjort något dumt nu ...:D Nåja, det lär väl visa sig tids nog !

    Ha en trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar text!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa