tisdag 15 september 2015

Bokashitips från Victoria



En stor inspiratör!

Victoria Skoglund är en trädgårdsprofil jag ogärna missar på TV och jag blev så glad när jag såg att man kan hitta hennes klipp på Youtube och hennes blogg. I just det här klippet tipsar hon om Bokashi som ett dundermedel för sjukbenägna rosor och som även hjälper mot rost på stockrosor.


Frisk stockros från i fjol eller nja inte fullt så angripen som i år

Finns hopp !

Det kanske finns hopp för mina stockrosor till nästa år för i år har de varit få som återkommit och varit väldigt drabbade av stockrosrosten. Hade tänkt att byta ut dom mot gråmalvan istället som har liknande växtsätt. Nu kanske det blir både ock i trädgården nästa sommar !

Någon som testat Bokashi ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Verkar toppen!
    Vi går i funderingar kring att köpa en ny varmkompost då våran håller på att gå sönder. Men det blir kanske Bokashi-varianten istället. Låter jätteskönt att slippa gå där och bröta och vända!
    Så tack för tipset! För rosorna lär få en omgång i vilket fall som helst!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Men du tack för att du vidarebefordrar det till oss det måste jag pröva på mina rosor. De är nästa fria i år så då kanske de blir helt rena till nästa år.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hm, bra tips som jag ska lägga på minnet...rosor och stockrosor är inte de lättaste att hålla friska!
    Ha en skön kväll...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Hmmmm, bokashi finns med på min dåliga-samvete-lista. Har nämligen full utrustning hemma, inköpt för några år sedan, men kom helt av mig med det efter något halvår. Men om det hjälper rosor och stockrosor så kanske jag ska gå ut och leta upp spannarna igen... Mina stockrosor har ju inte heller varit på topp i år (eller något år för den delen).
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Också sett det klippet och blev sugen att prova till mina rosor.... tycker de alldeles för lätt får skador och sjukdomar :/ och visst är Victoria Skoglund en fantastisk inspiration :) Ha det fint! //Victoria

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa