lördag 6 juni 2015

Vällande rosor bland tro, hopp och kärlek !



Tro, hopp och kärlek !

I år verkar det som rugosarosen vid ruinen kommer att bli så där vällande som jag drömt om. Underbart om den börjar klä in ruinen och sträcker ut en generös famn mot sänggaveln också.

De tre hjärtana på rad syns knappt bakom rosen. Hjärtarna som står för tro, hopp och kärlek. Kanske får jag leta en annan plats till dom i sommar. Fast dom hör i hop med ruinen känner jag. Det var här vi gifte oss, jag och maken för 5 år sedan och hjärtarna fanns med som en symbol vid vigseln. Sagolikt minne att ha i trädgården.

HÄR kan du se en liten "film" från växthusbygget och bröllopet !





Någonting annat som jag också önskar blir vällande i sommar är nya rosenhäcken mot ruinen. Äntligen är alla rosorna nedgrävda och planterade.




Vindstilla och lite svalt!

Och innan jag visste ordet av var jag i full färd med att lägga kantsten runt rosenhäcken också. Fick springa in i växthuset när regnskurarna tog över men annars var det jättebra arbetsväder, vindstilla och lite svalt, inte kallt utan njutbart. Att regnskurarna bröt av arbetet gjorde ju egentligen ingenting. Då fick jag ju bara nödvändiga pauser i trädgårderandet.


Resten av gräsmattan skall också bort - en dag med mycket energi händer det !


Oj så nöjd !

Och innan klockan slagit fem var stenkanten klar, sättgrus uppgrävt framför växthuset och lavendeln flyttad och planterad i ny jord. Oj så nöjd jag känner mig. Nu är planteringen framför växthuset påbörjad och man kan ana hur delar av den kommer att se ut - härligt !

Strör nog ut vallmofrö runt silverpäronet så blir det lite sommarblommor där i alla fall i sommar.




Vattna, vattna och vattna - hela sommaren !

Här kan man se hur ingången till ruinen blir. När rosenhäcken vuxit upp och blommar för fullt och luktärten doftar vid sänggaveln kommer det att bli väldigt trevligt att sitta i ruinen. Nu skall jag vattna häcken rikligt varje dag under sommaren. Det läste jag i ett rosenreportage i senaste AoT. Att vattningen var viktigare än både gödsling och bra jord. Eller i alla fall kombinationen.

Nu skall jag pusta ut min värkande kropp i däckstolen i växthuset och bara njuta !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Åh så härligt att få en dos av din härliga trädgård! Silverpäron står på önskelistan och ja, det får väl bli det första trädet jag sätter på nya stället...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Massor av fint du har lyckats göra i dag. Nu kan du njuta i morgon av det och vila innan det är en ny arbetsvecka
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli ruggigt bra med de nya rabatterna och ingången till ruinen. Ser redan jättefint ut! Är glad för att jag fick komma och hälsa på för nu vet jag ju hur planen över trädgården ser ut och hur allt förhåller sig till växthuset.
    Har tittat på filmen och njutit. Det är som en saga, både att få ihop växthuset av gammalt material och bröllopet. Ruinen verkligen perfekt för ändamålet.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Så fint det blir med de nya rabatterna. Det blir helt klart en helhet i trädgården när man binder ihop saker och ting på det här sättet. Ingången till ruinen blir fantastiskt fin.
    Ha en riktigt skön stund i din däckstol!

    SvaraRadera
  5. Oj så duktig du varit och så fint du gjort. En riktigt romantisk trädgård får du här, eller rättare sagt ännu mer.
    Trevlig vecka!
    Luna

    SvaraRadera
  6. Så underbart det är att känna att man är så nöjd med sina trädgårdsprojekt och få känna känslan av att det verkligen väller över. Du får en härlig rossommar!
    Ha en härlig vecka!
    Milla

    SvaraRadera
  7. Kommer att bli sååå snyggt när allt har växt upp. Härligt också att känna att man har lagt grunden till något som man får njuta av längre fram. Varje gång jag gör något sådant projekt som man vet tar något år eller så att växa till sig, så brukar jag fokusera på något tidigare projekt som redan har fått de där behövliga åren på sig, och tänka på vad glad jag är att jag gjorde just det för, typ, tre år sedan!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa