måndag 17 november 2014

Ett ljusbord lyser upp i mörkret !



Ett bord för en ljustörstande själ !

Lusten att julfixa har fortfarande inte kommit över mig. Men lusten att fixa med ljus och lysa upp mörkret - den invaderade mig när jag såg ett inlägg hos Hwit blogg där Titti varit på besök hos Liljeholmens Stearinfabrik. Där fanns ett ljusbord som gick rakt in i min ljustörstande själ - så nu har jag gjort min egen variant av ljusbordet.




Letade i antikaffärer !

Den lilla zinkhinken hittade jag under helgen i en av alla antikaffärer efter Upplandsgatan i Stockholm där jag och min vän historikern rände ut och in som skållade råttor under lördagseftermiddagen innan vi ramlade in på ett fik och hämtade andan.

Idag var jag ut och hämtade fint grus som jag grävt upp inne i växthuset när jag planterade klematisarna i våras - nu perfekt att fylla hinken med och stoppa ner de smala ljusen i så de står stadigt. Fast dom kommer nog snart - väldigt snart att bytas ut mot grövre - attans så snabbt dom brann !






Alla glasburkar jag fyndat på loppisar under sommaren kom nu väl till pass. I dom platsar både levande ljus och förvaring av ljus - kommer garanterat att leta fler vid nästa loppisbesök.






Brickbordet har tidigare stått i växthuset men varje höst får det flytta in i huset istället och i år passade det ju perfekt att ha det som ett ljusbord. Ett ljusbord som lyser upp varje frukost och middag och gör det lite lättare att uthärda mörkret !




Kom upp till slut !

Den hängande keramikljusstaken på väggen köpte jag egentligen till badrummet för en herrans massa år sedan och sedan har den blivit stående i ett hörn och aldrig kommit upp - förrän nu - och nu begriper jag inte varför den aldrig kommit upp tidigare !

Kanske blev det här början på julpysslet ändå - några hjärtan kom ju faktiskt fram och sedan är det bara att addera med mera när lusten faller på !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och njut av ett ljus i mörkret !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Gode tid, så fint! Och vilken ljuvlig skärpa i bilderna! Ljus som är så svårt att fota. Får man fråga vad du har för objektiv och vilka inställningar du kör? Mästerliga fotografier!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Fröken Grön .. oj, så glad jag blir !
    Jag kan ingenting om inställningar och bländare och sånt utan kör för det mesta (nu med) på auto på min kompaktkamera Olympus med vanligt objektiv.
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. sooo festlich sieht es bei ihnen aus!!! einen schönen abend wünscht angie aus deutschland

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert ljusbord du fixat många fina saker du har till ljusen. Lampetten är så fin, ibland blir det bara så det står där och man har liksom glömt det.
    Njut nu av ditt fina bord och ha det så bra
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vackert! Det blir till att leta fram både glasburkar och hinkar under veckan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Så inspirerande och vackert!

    Har också ett ljusbord som nu ska få nya " kläder".

    Tack!!

    Och kram
    Susanne

    SvaraRadera
  7. Vakkert og stilfullt! Det er viktig å kose seg i mørketiden.

    SvaraRadera
  8. Jättemysigt med så många ljus i olika former. Jag försöker också få till det lite med ljus här.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Vilken toppenide med ett bord av ljus och värme....=)

    Underbara bilder...!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Heja Isa!!! Jag är så glad att se ljus men slippa det juliga! Visst borde vi låta november vara ljusens tid och spara det juliga till advent?! Väntar på att handlarna ska upptäcka det...

    SvaraRadera
  11. Härligt! Ett bord att bli glad av!

    SvaraRadera
  12. Men åhhh så glad jag blir att du fick lite inspiration av mina ljus! Ja ditt ljusbord är ju en DRÖM och tänk vad mycket det gör för humöret och sinnet att tända ljus denna mörka tid! Underbara bilder Isa...som vanligt...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Så fint det blev! Mer ljus åt folket:))
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa