onsdag 24 september 2014

Första frostnatten !




Hann aldrig galoppera ut !

I går morse hade vi första frostnatten, alldeles för tidigt och jag hann aldrig reagera och bära in zinkhinken med hortensian som börjat blomma om och var full i knopp. I vanliga fall brukar jag galoppera ut och rädda in mina skyddslingar även om det är mitt i natten - av någon anledning gick varningssignalerna inte ända fram den här gången.




Åhh, stackars vackra hortensia - du hade ju kunnat blomma vidare i växthuset ett bra tag till - gissa om jag grämer mig !




Det var fler som strök med i första frosten - dahliorna är nu ett minne blott. Bara att klippa ner och gräva upp för vinterförvaringen i förrådet. Känns vemodigt och lite sorgligt - den ihållande värmen hade vaggat in mig i falsk säkerhet på något sätt - hösten kändes långt bort eller också ville jag inte se tecknen.




En liten raring som inte bryr som om frosten eller att hösten knackar på är lejongapet som frösått sig mellan plattorna på framsidan av växthuset. En otrolig överlevare som glatt blommar på och som måste ha kommit från krukan som jag hade förra sommaren.


Jag hade vita och rosa lejongap i fjolårskrukan - ser ut som de här är en korsning!


Hoppas vi slipper frostnätter på länge nu - vill kunna njuta i trädgården ett bra tag till utan att något mer fryser ner.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Oj då, ja så kan det gå ibland. Vaknade mitt i natten av ett envist pipande fattade inte riktigt vad det var men det var min termometer som varnade för 3 plusgrader.Det stannade vid 1 plus så allt klarade sig här hos mig Puh.
    Ja du än ett tag vill vi ha det så där varmt och skönt som det var förra veckan kanske om vi har tur.
    Ha en skön mitt i veckan kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Håller med om allt!
    Ja visst grämer man sig jämnt över nåt som man blir efterklok på.
    Höll själv på att stå på öronen när jag huvudstupa kastade mig ut i mörkret för att täcka ännu mera och ta in mina olivträd!( satt i godan ro och kände mig nöjd när jag plätsligt läser andra bloggares texter, en hade täckt dahlior med fiberduk, precis som jag hade.och en hade glömt sina perlagoner och olivträd ute, precis som jag hade...hm...
    Vi har haft 2 frostnätter nu och inatt ska bli den kallaste :(
    Sen ska det bli varmt igen.
    Täckte över samma hortensua som du har, igår, men rädd att det var för sent.

    Vi får se hur allt ser ut imorgon, yror jag att jag kikar.
    Alla dahlior, håller tummarna!
    En fråga, hur gör du med dina Dahliaknölar, när du vinterförvarar dem?

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  3. Når Dahliaene får frost i seg er det ikke mye å gjøre, nei annet enn å grave opp knollene. Håper de har blomstret mye i forkant, da. Og mange fine bilder har du sikkert. Ha en fin høst, uansett!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Det var ju inte så lätt att få in i sin skalla att det faktiskt skulle kunna bli frost. Här var det sommarvärme ena dan och frost nästa. Idag har det bara varit 2-3° hela dagen och små snöflingor kom singlande. Tydligen ska det bli varmare till helgen, synd om allt ska ha frusit bort då.

    SvaraRadera
  5. Ja nu är dagarna varma och nätterna frostiga...kallas visst höst! Mina pelargoner har stått ute länge nu och jag måste ta in dom snart...
    Härliga bilder du bjuder på!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Ja så kan det vara ibland, signalerna går ända fram. Synd på fina hortensian. Har gett upp hoppet om min. Den har frusit två vårar i rad.
    Underbar dahlia. Sommarens finaste!
    Så söt lejongap. Gillar de där tuffingarna som självsår sig.
    Ha det gott
    Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa