torsdag 28 augusti 2014

Knäckande gott glutenfritt fröknäcke !



Knaprar till teet med getost på !

Hela sommaren har jag knaprat dessa goda fröknäckebitar med havssalt på - både till teet med en god getost på eller som något chrunchigt till salladen - helt enkelt supergott och vanebildande !

Det bästa är att det är så lätt att göra dom - det är bara att rör ihop allt - hälla upp på plåten på bakplåtspapper och sedan sköter den sig helt själv i ugnen tills den är klar.




Receptet kommer från ibsfri.com och är helt glutenfritt med mycket goda nyttigheter i - perfekt om man har svårt att tåla vetemjöl.

Recept

2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten

Gör så här :

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och kokande vatten. Rör ihop till en grötig deg och häll upp den på en plåt med bakplåtspapper. Jag brukar dra ut den med en slickepott innan jag lägger på ytterligare ett bakplåtspapper och trycker ut degen så tunt som möjligt. Dra av pappret. Smula över havssalt eller annan krydda. Gör rutor med en pizzarulle eller vass kniv så är det lätt att bryta rutor när knäcket är färdiggräddat. Gräddda 50-60 minuter tills rutorna torkat ordentligt.

Koka dig en god kopp tee, plocka fram din finaste ost och njut av världens godaste fröknäcke !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Mums! Supergott!
    Tack för receptet!

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  2. Det värsta med sånt här godis är att jag äter alldeles för mycket av det! Men nu ska jag göra ditt goda fröknäcke. Och försöka behärska mig!

    Ha det fortsatt gott;)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ser jättemumsiga ut. Tack för receptet!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Tack, det måste provas:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Och vill man ha något sötare till fikat gör man dem med kokos eller hackad, torkad frukt istället för hela mängden frön. Också mumsmums :)

    SvaraRadera
  6. Ja, de där knäckena är supergoda och vi gör dem ofta, fast de inte brukar bli så snygga i formen som dina.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Det ser väldigt gott ut. Imorgon skall jag baka kex! Kram Zinnia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa