söndag 19 januari 2014

Tillbaka på feelgoodnivån !



Lavendel på burk !

Nu är bloggen tillbaka på den nivå den brukar vara på, nämligen på feelgoodnivån.

I somras klippte jag ner lavendel i en stor glasburk och slog på rapsolja som täckte lavendeln för att göra lavendelolja. Sedan fick den stå i ett soligt fönster en månad, fast det blev nog två innan jag silade av den och tappade på små glasflaskor. Det blev en utmärkt liten julgåva och själv smörjer jag in mig med den efter ett skönt bad som nu i kväll.

Det blev precis lagom med lavendeldoft och så drömmer man sig bort till sommaren när man känner doften - underbart !

Till sommaren vill jag ha massor med lavendelplantor framför växthuset, har fröer till vit lavendel "Ellegance Ice" liggande från i fjol. De hade varit lite spännande att prova att så - vid tidig sådd kan dom blomma redan i år!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Det låter härligt att göra egen olja. Önskade bara att jag har plats för mer plantor. Har flyttat mina så få se om de vill sig till sommaren
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så deilig å fange sommerens dufter på flaske til bruk om vinteren. Det har jeg aldri forsøkt... Dette må jeg huske til sommeren :)

    SvaraRadera
  3. Härligt med egengjord olja, det kallas för extravagant lyx!

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé! Det ska jag testa. En fråga bara - hur får du oljan att inte bli grumlig? Jag har provat att göra många olika sorters oljor, men de har tappat sin klara, gyllene färg. Inte för att det har spelat någon roll för smaken (jag har testat rosmarin- och timjanoljor till matlagning), men det är ju inte lika vackert när de blir grumliga.
    Tack för trevlig och idérik läsning!

    SvaraRadera
  5. Så ljuvligt att kunna smörja sig med egen lavendelolja, skulle behöva det just nu. Får försöka komma ihåg det tipset till sommaren så det blir gjort.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så härligt att kunna göra egen olja- och det av blommor man odlat själv. Fint!
    Må så gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa