onsdag 1 januari 2014

Högsommaren och hösten 2013 !




Sommaren 2013 var första sommaren det grönskade för fullt i lådorna i köksträdgården. Jag var självförsörjande på olika sorters sallad hela sommaren och det var en gåva att gå ut och plocka in gröna blad till dagens sallad. Bönorna jag fått på Trädgårdsmässan under våren smakade lika ljuvligt dom !




Det var också sommaren när jag hade virkdille och virkade ytterkrukor till pelargonerna - vansinnigt roligt !




Även armeringsmattan i perennalandet förärades nya kläder - rutorna jag virkat passade precis i rutorna. De satt hela sommaren och det syntes knappt på dom att dom suttit uppe så länge.




 Här syns krukorna i en annan position på det slitna gamla trädgårdsbordet i ruinen !




Rosen Duschesse de Montabello blommade i perennalandet i mitten av juli och "vällde" genom spjälorna till den rostiga sänggaveln  - precis som planerat.




Lavendeln mognade och skördades och klipptes ner i rapsolja för att bli lavendelolja i små julklappsflaskor.




Pittoresk gammal skånegård på Österlen med vildvuxna riddarsporrar var bara en av alla trädgårdar vi besökte under juli.





Förälskelsen var omedelbar när jag "stötte på" Ola Fiskare i Rosparken i Simrishamn. Trots en intensiv jakt på rosen hittade jag den ingenstans till försäljning. Till sommaren gör jag ett nytt försök igen - kan inte glömma min sommarförälskelse !




Det blev ett snabbesök hos bloggvännen Carina med sin UNDERBARA trädgårdsbutik !




Hos en ny trädgårdsbekantskap fick jag Helge Lundströms rosa näva med mig hem - hoppas såå att den tagit sig och blommar vid ruinen till sommaren !




Vid klostret i Ystad fortsatte rosfesten och herregud vilken rosprakt sen !




Inget Österlenbesök utan ett besök hos Leilas Jansro - njöt minst lika mycket i år av hennes fantastiska rabatt !




Lavendelhäcken glömmer man inte heller i första taget !




Hos Bosse Rappnes Ulriksdal provlåg jag den hängande sängen och njöt av odlingarna runt om !


I Enköping besöktes de olika visningsträdgårdarna som alla hade olika teman.



Hemma i köksträdgården hade löken vuxit till sig trots att den kom sent i jorden.




Bland kryddorna i köksträdgården fick ett loppat fågelbad i gjutjärn flytta in - fyndat på antikmarknaden i Åmmeberg.




Både de italienska och svenska tomaterna växte till sig och det såg att att bli en rekordskörd denna sommar.



De egenuppdrivna lobeliorna vällde i krukor och lådor hela sommaren. Snart, snart är det dags att sätta igång att så igen !




Solhattarna har varit ett paradis för humlorna och fjärilarna och även för mig var den en stor favorit !





Tomaterna mognade till slut och smakade ljuvligt i en pastasås - har fortfarande massor med frön kvar så det blir en repris till sommaren.



Mognade gjorde även djungelgurkan även om den var väldigt ostyrig under utvecklingsfasen - kanske repris till sommaren.




Efter flera års letande hittade jag äntligen utemöbler som passade in i ruinen - dessutom på rea - kan ju inte bli bättre !




Den dubbla vallmon (fått fröer från bloggvännen Nina med bloggen Min Eden) gladde med sin närvaro även den här sommaren.




 Den här dubbla stockrosen trodde jag hade försvunnit så därför var glädjen stor när hon dök upp igen.




Den flerfärgade småblommiga dubbla petunian blommade hela sommaren - till sommaren 2014 skall jag garanterat ha fler !




Sommaren 2013 var luktärtorna svårflörtade - först efter tredje fröpåsen ville fröna gro. Därför blev blomningen väldigt sen liksom för krassen som istället såddes sent för att få blomningen sent.



Tidigt på hösten hade pelargonsticklingarna som skickades efter från Odla.nu vuxit till sig och blommade för fullt. Nu har jag alla inne på kontoret där det är svalt och ljust och dom fortsätter att växa till sig. Snart dags för omplantering - igen !



Det blev ingen Ola Fiskare - istället fick Etüde flytta in i det nya landet vid ruinen. Hon är en snabbklättrare som jag hoppas mycket på till sommaren 2014.



En klotpil planterades hitanför ruinen och flera silverpäron framför växthuset med lavendel vid fötterna. Den planteringen skall fortsätta sommaren 2014.





 Vita gamla fönster i växthuset och rassliga blad på silverpäronet - ja jag tror det blir en bra kombination !




 Höstfärger kan även gå i lila toner, som här i gammal brandspruta och gallerkorgar !



Hösten blev lång och solig - till och med i slutet av oktober gick det att sitta ute och njuta av en solig dag !

Oj, det blev ett långt inlägg det här - hoppas du orkade följa med ända hit ! Det är så lätt att förlora sig i bilder, drömma sig tillbaka och fantisera om nästa sommar !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och God fortsättning på det nya odlingsåret !
Kram/Isa

17 kommentarer:

  1. Det är ju så fint när sommaren kommer. inte undra på att man längtar dit nu i rusket.
    Ha en fin fortsättning på det nya året, det pinnar snart på till våren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Å så mycket fina bilder du plockat ihop. Härligt att minnas och fint att se framemot nu när allt är så grått ute.

    Önskar dig ett härligt välsignat nytt trädgårdsår.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Åh, så många underbara bilder både från sommaren och våren i din egen trädgård och andra fina trädgårdar som du har besökt. Din trädgård står sig verkligen väl i jämförelse med de andra trädgårdarna!

    Kul att läsa om duvan som du hade på besök förra året. Vi har också haft duvor som anser att dammen är deras. ;-)

    Önskar dig ett Gott nytt trädgårdsår!

    Nyårshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Slike gjensyn er oppmuntrende påminnelse om hva som venter oss utover året. Deilige bilder, takk for visningen og godt nytt år til deg!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Djises, va mycket fina bilder du visar! Du verkar ha massor av energi, både bakom kameran och i ditt "trädgårdsliv", heja, heja! Tack för ditt snabba besök hos mig i somras! Hoppas det kan bli fler gånger! Gott nytt år!
    Carina

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig kavalkad på blommor och växtlighet! Du har verkligen en otroligt prunkande trädgård och så många fina besök du hade gjort!
    En lisa för själen att få se så många sommarbilder just nu när det är mörkt och gråruggigt ute! Det ger hopp om en ny vår snart!
    God fortsättning på nya året!
    Lisa

    SvaraRadera
  10. sååå vakre bildet:) Je har æt borte fra bloggelnd ens tund, men sjønner jeg har mye å oppdatere meg på. Jeg har vært på et par hageturer i skåne i sommer. Jeg er litt usikker på hvor du bor, men uansett så er sørsverige og hagekulturen der fanttisk og oppleve. Og denne Carinas butikk skulle jeg gjerne besøkt, finnes den en nettside, blogg eller noe? Godt nyttår, jeg gleder meg til å oppdatere meg mer:)

    SvaraRadera
  11. Hej Linda !
    Om du tittar lite längre upp i kommentarerna så hittar du Carina I Vått och Torrt, det är hennes trädgårdsbutik som du hittar mer om på hennes blogg !
    Tack för ditt besök !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  12. Ahhhh, du har det så vackert! Blir lika glad varje gång jag kommer in till dig!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart inlägg, Isa!
    Jag blir nästan sjuk av längtan till vår och sommar. Så mycket härlig inspiration du bjuder på.
    Kram från Skåne!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Vilket underbart inlägg! Hittade hit via Metas blogg och blev överväldigad av alla fina härliga färger och allt det vackra. Vilket växthus och vilken smak du har! Jag är grymt avis på dina virkade krukor. De är ju jättefina. Jag försökte sticka ytterkrukor till förra julen, men jag är inte så duktig på att sticka, så det blev snarare fatvärmare ;)

    Nu ska jag fortsätta att se mig omkring på din blogg.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  15. Underbart behöver inte vara kort! Riktigt skönt att drömma sig tillbaka med dina bilder när det regnar utanför rutan.Och djungelgurkorna...de picklade jag ju. Var ställde jag den burken sedan?! Jag har nog för stort kylskåp som inte har sett den på länge :)

    SvaraRadera
  16. Vilka läckra bilder, vallmon och stockrosen är ju bara för underbara!

    Vilken fin blogg du har, hit återkommer jag!

    /Jenny

    SvaraRadera
  17. Med så många härliga bilder och text blir det som en vindlande trädgårdsgång... ..vad kommer härnäst. Tittade ända till slutet. Tack för en härlig återblick!

    /Carina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa