söndag 8 september 2013

Schindeles mineraler och rassliga, silvriga toner framför växthuset !

Stjärnögat trivs i värmen 

Vegetarisk lunch i atriumträdgård !

Vilken fantastisk helg det varit ... man tror nästan inte det är sant med denna högsommarvärme i september !

Utehelgen började redan till lunch i fredags med goda vänner i atriumgården i länsmuséets lokaler där Rosengrens skafferi gjort iordning innergården med massor med kryddor, lavendel,  persikoträd, aprikoser, citrus & oliver och en springbrunn med porlande vatten. En härlig miljö att äta en vegetarisk lunch i .... sedan fortsatte vi med fika hemma i ruinen i solskenet.

Jag har tillbringat hela helgen ute i trädgården och vi har ätit frukost, lunch och middag ute, antingen i växthuset eller också i ruinen. Under lördagen var det alldeles tyst i villaområdet. Ingen snickrade eller klippte gräset. Kanske var det för varmt. Det var en ovanlig tystnad och väldigt efterlängtad.

Älskar att strosa runt i trädgården och hålla på med något när det är tyst och man kan höra sina egna tankar. Det är som en meditation. Nu klippte jag bort allt överblommat på lavendelhäcken på framsidan så det kan komma nya blommor.




Schindeles mineraler gör underverk med växterna ?!

Det är fantastiskt att Stjärnögat som jag planterade i mitten av maj fortfarande blommar ... lobelian hänger också fortfarande med. U-jord och gödsling med Schindeles mineraler har gjort susen ... hittade en burk jag beställt för länge sedan och tydligen har mineralerna obegränsad hållbarhet bara dom står torrt.

Så nu skall jag gödsla jorden i lådorna i köksträdgården med mineralerna för att preparera jorden till våren .. det skall bli spännande att se om det har någon effekt ... kanske tar jag en dos själv också !




Silvriga, rassliga träd framför växthuset !

Nu skall det bli silvriga toner framför växthuset ...silverpäron är väl så nära olivträd man kan komma i Sverige. Köpte 3 st när vi hämtade hem klotpilen från Östansjös plantskola (halva priset - bäst att passa på !). Tycker att det lite rassliga bladverket och de silvriga tonerna stämmer så väl med växthusmiljön - även om jag har tänkt att klippa in kronan lite så den blir mer kompakt istället !





Träderna är inköpta ... så nu skall det väl bli av !

Vi har sten kvar sedan ruinbygget och av dom skall det byggas en stödmur på gräsmattan precis framför växthuset som jämnar av lutningen från huset. Sedan skall det bli lavendelodlingar med silverpäron och lite olika gångar så man lätt kan komma fram till växthuset från olika håll. Den här idén har funnits några år men nu hoppas jag verkligen den blir av när vi köpt träden.

I och för sig kom den här idén med träden till bara de senaste dagarna ... annars har jag varit inne på rosor tillsammans med lavendeln eller en stäpp med massor med gräs. Det blir ett ganska stort område som skall göras iordning ..... nu hoppas jag makens rygg håller så vi kan sätta igång så snart som möjligt. Stenarna vi använder är så tunga så dom orkar jag själv inte bära.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner ...hoppas du haft en underbar helg !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Tror det blir supersnyggt med silverpäronen vid växthuset. Kan riktigt se det framför mig :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Märker att det var länge sedan jag var inne hos dig, så många trevliga inlägg jag har missat. Får försöka bättra mig men tiden och den vackra sommaren har bidragit till att jag inte har suttit så mycket vid bloggen. Hoppas det blir bättre framåt hösten för det är så trevligt att besöka dig och få massor med inspiration. Du är så duktig på att skapa vackert omkring dig och ta härliga foton!
    Önskar dig en riktigt fin vecka!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  3. Åh, så härligt att planera och få sätta igång projektet! Kommer säkert att bli vackert med träden, lite höjd i trädgården är aldrig fel.

    Lycka till och må fortsatt gott!
    Kramar Eva-Mari, som antecknat Schindeles mineraler i min trädgårdsbok för framtida behov:)

    SvaraRadera
  4. Det kommer passa bra hos dig med lite höjd som matchar växthuset. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Silverpäron är underbart, jag planterade ett igår, mitt första.
    Ser fram emot att få se hur det blir med dina.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hej hej!
    Kikar in o suger i mig inspiration..;)
    Nu vill jag minsann åka hem från jobbet och dra på mig arbetsbyxorna och sätta igång..
    I år har jag inte gjort någonting alls i trädgården..trist men lusten har inte alls funnits..:(
    Kanske är jag trädgårdsnörd varannat år..;) Men nu nu har jag plötsligt lust att göra allt möjligt...knäppt!!
    Du har det så fint överallt så man blir alldeles kollrig. Så fina de nya utemöblerna är och de passade verkligen där i ruinen. Jag är så sugen på ett sånt kastanjestaket som du har. De är så vackra..
    Ha en fin eftermiddag!
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa