tisdag 25 juni 2013

Nog får dom väl ändå hålla sig till etiketten !



Det blir liksom aldrig klart !

Bladen såg så fina ut på lammörorna jag satt förra sommaren så inte tänkte jag på att de skulle blomma också ... i alla fall inte så högt som de gör nu !

20-40 cm står det på etiketten till lammöron Stachys Byzantina - fast nu är de nog minst 60-65 cm höga. Jag satt dom i framkant i rabatten och det blev inge bra alls. Det blir till att gräva till helgen och flytta dom - så stäppsalvian som står bakom syns och harmonin återställs.

Visst är det så där hela tiden - att det är någon växt som hamnat fel och stör hela rabatten fast man tycker man tänkt rätt - det är därför rabatten aldrig blir färdig och kanske är det precis som det skall va ... så vi har något att hålla på med och drömma om hur det skall se ut när det ÄNTLIGEN är klart - vilket det aldrig blir !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Du har så rätt Isa, det blir ju aldrig klart, det finns alltid något att göra, en växt som hamnat fel, eller ett nytt projekt som måste fixas. Det är tjusningen med en trädgård, att vi aldrig blir klara.
    Ha det så gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Egentligen gör det väl inget om de står i framkanten, det har jag, klipper sen av blommorna, för de blir rätt fula efter ett tag,Då gör jag lammöronsgrejer av det.Dina andra växter kommer ju att synas då och du har bara bladen kvar som växer och blir fina.Tänkte spara lite jobb åt dig.
    Ha en fin onsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. *Fniss* I går kom jag på att jag bara måste flytta två lavendelplantor och några rudbeckior som står helt fel... Så oj vad jag känner igen mig i ditt inlägg! Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Hos mig är det många växter som hamnat fel och som håller på att förtvina av starka växtgrannar. Så jag håller på att flytta växter för fullt!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Snyft, jag hade också en gång lammöron som jag ännu kommer ihåg hur de frodades. En gång fick jag tillräckligt för jag tyckte blommorna var så fula och vips hade jag dragit upp varendaste en.
    Det ångrar jag nu.
    Linnéa

    SvaraRadera
  6. Haha! Så kul. Precis samma sak har hänt här. Fast jag struntar i att flytta dem - jag klipper ner blommorna ;)
    Har kommit på att jag gillar dem bäst när de är låga. D.v.s. när de har den perfekta höjden för att vara i framkanten på rabatten.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  7. Nej tänk,aldrig är vi riktigt nöjda :) Men det finns sorter som inte blommar,Silver carpet heter en. Jag hade den men den gillade INTE vintern/våren i år :(

    SvaraRadera
  8. Hejsan Isa
    Kikar gärna in i din vackra trädgård. Ditt växthus är såå läckert.
    En oombedd idé , klipp bort blommorna på lammöron och vips har du en underbar marktäckare som står sig fin hela sommaren.
    Ha en fortsatt fin sommar
    Mvh Maj- Britt
    Ar

    SvaraRadera
  9. Mina lammöron som inte ska blomma blommade förra året! Verkar som de lever sitt eget liv och absolut inte följer etiketterna :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Ja nog är det tur att vi aldrig blir klara...tänk vilken mardröm det vore :)

    SvaraRadera
  11. De växer av all kärlek och omsorg de får! Och visst är det skönt att det aldrig tar slut på trädgårderingen:)!

    Må gott!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Jag känner igen detta med att växterna inte beter sej som man tänkt! Passa dej bara med lammöronen! De vill gärna ta över HELA rabatten! :)
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Ååå det där med att blir klar.... suckar högt. Sååå långt borta ;-)

    Min ena salviarabatt som jag grävde förra året måste göras om. Den är FULL med knölklocka ser jag nu :-/ Ja det är på´t igen!

    Lammöronen är vackra, även om de gör som de vill med höjden. Dunderlammöron :-D

    SvaraRadera
  14. Nästan alla mina lammöron frös bort i vintras
    jag brukar klippa bort alla höga blommor
    vist är så att man aldrig blir helt nöjd
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  15. Om jag hade varit som du så hade jag klippt av blommorna och låtit plantorna stå kvar i framkanten. För det är ju för bladens skull man har lammöron vetja. Det finns flera sorters lammöron i handlen, bla en väldigt låg sort som heter silky fleece , en med stora blad big ears och silver carpet...

    Mvh Anna, trädgårdsdrömmen.se

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa