lördag 6 april 2013

Äntligen dags för vårens första penséer !




Småblommiga skall de vara !

Äntligen har det blivit dags att plantera vårens första penséer - som jag LÄNGTAT! Det var ljuvligt att åka iväg till vår närmaste handelsträdgård och botanisera bland alla söta sorter - hade dock bestämt mig i förväg att jag bara skulle ha penséer i olika lila och rosa toner. Och småblommiga skulle de vara. De blommar bäst och längst !



Småkrusiga charmtroll !

De småkrusiga och dubbla penséerna gjorde sitt bästa för att charma mig - men jag var trogen de små lila och rosaskimrande näpna ansiktena. Just den här gången skall tilläggas - det kommer ju garanterat att bli fler vändor under våren till handelsträdgården - som ligger så nära. Det har hänt att vi gått dit för att handla tulpaner, så nära är det alltså. Så de småkrusiga kommer säkert att flytta in de med, så småningom !




Jord under naglarna !

Det var helt underbart att doppa fingrarna i jorden och få jord under naglarna ! Första gången i år som jag står i växthuset och planterar. Jag planterar i U-jord ... tycker det är värt att kosta på lite extra på bra jord till bra plantor. Handelsträdgården har egen odling och plantorna är större än hos kedjorna. Lite dyrare men värt det ... dessutom vill jag ju att handelsträdgården skall finnas kvar och överleva.



Vilken skillnad det blir på en gång i en brunmurrig trädgård med lite våriga färger som lyser upp !  Trådkorgen med gammeldags patinerade krukor är en favorit som fylls efter årstid !



Kanske får jag plocka in dom i växthuset över natten - i natt hade vi 7 minusgrader. Lite väl kallt till och med för en tuff pensée !



Ljuvliga, älskade, söta, bedårande lilla vårblomma ... vet du hur älskad och efterlängtad du egentligen är ?




Nu är penséetrappan utanför växthuset fylld med ljuvliga penséer igen och plötsligt känns det som att den sidan av trädgården lever igen ! Här får dom stå till midsommar ungefär - då det är dags att ge plats för sommarblommorna !




Första måltiden - nu börjar växthuslivet !

Idag var också första dagen som jag suttit och ätit i växthuset - nu börjar det härliga växthuslivet ! Även om det blev så kallt på eftermiddagen så jag fick lov att sätta på elkaminen. När klockan började närma sig kl. 17 frös jag faktiskt in och fick bubba in allt i huset igen som jag bubbat ut. Men det gör inget - nu går vi mot våren med stormsteg !

Ha det så gott alla - hoppas du haft en härlig trädgårdsdag i dag !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Det ser smukt ud med dine Viola Cornuta. Tak for kigget!

    SvaraRadera
  3. Så nydelig, fine vår-bilder til å bli glad av.
    Marit.

    SvaraRadera
  4. Jaaa! Dessa är mina absoluta favoriter. Jag bara stormälskar dessa småttingar.

    Så många vackra nyanser din handelsträdgård hade. Gillar när man blandar olika rosa och violetta toner som du gjort. Supergillar!!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, nu är vi äntligen igång! Din pensétrapp är jättefin.Härligt att riktigt kunna gotta sig i de underbara. Jag har inte vågat ställa ut våra än men kanske i morgon... :)

    SvaraRadera
  6. Så fiiiint! Jag älskar lila minipenseer, det var jättefint att du har blandat olika lila nyanser! Visst är det härligt att äntligen få lov att börja pynta och plantera.
    Kram Therese

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder som man blir glad av!

    KraM // AH

    SvaraRadera
  8. Ja, nu är det verkligen helt underbart! Jag älskar de små och ska utan tvekan köpa ett helt gäng när jag kommer åt nästa gång.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Jättefint!!! Jag har inte vågat köpa penseer ännu, fick lite kalla fötter efter att julrosor och påskliljor frös till påsk... men snart så!

    Det finns väl inget ljuvligare på våren än dessa små!

    Ha en fortsatt härlig helg//Laila

    SvaraRadera
  10. Härlig fin trappa till de söta minipenséerna. Jag är mycket förtjust i de små och skaffar många varje vår.

    Vårsolskram / Therése

    SvaraRadera
  11. Ja, nu har jag också börjat. Underbart!

    Gillar dina inlägg :)

    Marie

    SvaraRadera
  12. Tack för fin kommentar om min trädgår!

    Vad fint du gjort. En "penséteater"! Ett tips jag kan tänka mig att sno rätt av ;) Verkligen uppiggande!

    Håller med om att de småblommiga är allra vackrast. De storblommiga blir lätt spretiga och yviga.

    Hoppas du får en trevlig söndag. I växthuset kanske?
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Härliga vårbilder, mina sådda är inte färdigväxta än så jag får vackert vänta...kanske Älvsjömässan kan erbjuda något oemotståndligt!

    SvaraRadera
  14. Så snyggt du gjort med den fina trappstegen med krukorna! Här har du en till som gillar de småblommiga allra bäst, hos oss får de "bo kvar" hela sommaren och fylla ut bland sommarblomskrukorna. Jag klipper bara ner dem kraftigt och ger ny gödsel, så kommer de oftast igång igen. Kram Kristina

    SvaraRadera
  15. Supermysigt! Ska också ta mig en sväng till plantskolan i morgon, det där ser fantastiskt ut!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa