tisdag 19 mars 2013

Nu längtar vi fram våren !


Med nya starka rötter !

Hej kära vänner ! Tiden sprang iväg och plötsligt har det gått en hel vecka utan inlägg. Släktforskning och släktträff kom emellan. Trodde aldrig att jag skulle gripas av släktforskningsfeber. Men, oj så lätt det var att drabbas !

Har liksom aldrig tänkt så mycket på släkten bakåt förrän min svägerska började släktforska på vår släkt och helt plötsligt känns det som man fått en helt NY släkt. En släkt man inte visste fanns. Så lite man vet och så mycket det finns att upptäcka !

Det känns som att jag står stadigare i myllan nu med nya starka rötter när jag vet lite mer om VAR jag kommer ifrån och vilka som gått före !



Längtar efter tusensköna och krusig persilja !

Medan den nysådda basilikan och tomatfröerna kämpar med sina små trådar till rötter och sticker upp sina små nyfödda groddhuvuden till min stora glädje längtar jag tills det är dags att plantera Bellis och blanda dom med persilja !

Trälådan höll naturligtvis inte för att plantera i när det begav sig,  men jag har alla delarna kvar och skall försöka limma ihop lådan igen och köra en repris med vackra tusensköna och krusig persilja.

Här viner nordan runt husknutarna och snön yr runt i luften och redan i går kunde man känna i vinden att snön var på väg när jag cyklade med nedhukat huvud i blåsten till yogan.
När skall vintern ge sig egentligen ?
Har den inte fått nog snart och kan dra bort för att lägga sig och dö i något skrymsle för att släppa fram den efterlängtade VÅREN !!

VILL HA VÅR NUUUU !!

Ha det så gott alla ! Tillsammans får vi härda ut och LÄNGTA FRAM VÅREN !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Jag får sådana insperationskickar av alla dina fina inlägg och foton. Gudomligt vad fint med Bellisar och persilan. Ja du visst är det härligt med släktforskning. Jag skulle även vilja forska om vårat hus som är byggt 1885 och har tillhört SJ. Vi känner av att det finns nog en histoia gömd hos oss. Vi kan säga vi är inte ensamma i huset. Fortsätt med alla fina bilder - du gör mig glad.
    Jag vill också ha vår - NU!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. När man tittar ut idag så skulle man kunna tro att det är omkring jul.Det snöar massor här hos oss.Våren kryper längre och längre bort.Blir lite ledsen.Kram

    SvaraRadera
  3. Hallå!
    SÅ fint det var med tusensköna och persilja tillsammans!!!! Måste jag försöka komma i håg lite längre fram.... Om det nu någonsin blir vår.... man börjar misströsta! Vi får gå ut och ropa på gumman tö... du vet som i sagan av Elsa Beskow! =)
    " Gumman tö, gumman tö... kom och slaska bort vår snö..."
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. En riktigt fin kombo med tusensköna och persilja:). Ja våren får gärna anlända NU. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina vita bellisar, vita som snö!

    SvaraRadera
  6. Åhh..dina underbara bilder värmer denna kalla marsdag!
    Men är det inte så här det brukar vara i mars, att våren har svårt att hålla tillbaka vintern. Brukar inte vinter göra tappra försök att vara kvar ända till april....??
    Önskar dig allt gott!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  7. Jag lovar, jag hjälper till med att längta fram våren allt vad jag orkar! :-)

    SvaraRadera
  8. Tror du det funkar att tänka vår vår vår många gånger om dagen???
    Ska kanske testa.
    det ser så trevligt ut med lådan och lyktorna.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Heja våren!
    Har du kommit på något mera till framsidan? Jag hittade en växt igår i en trädgårdstidning, som jag tror blir bra i en av mina rabatter. Gillenia med vita blommor som trivs i halvskugga. Det ska jag ha några i bakkanten på min vita och rosa rabatt!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Ja VAR är våren? Man kan inte tro att det är vårdagjämning i morgon för här nere i Sthlm har det snöat hela dagen!!

    Kram Evelyn

    SvaraRadera
  11. Perfekt kombo: släktforska om vintern och trädgårdera om sommaren! Själv har jag fastnat i Karlskrona 1793 för böcker förstördes i en brand, men det finns fler uppslag att gräva i nästa vinter. Jag längtar och längtar jag med, men det verkar inte hända mycket :/

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder att längta till! Det känns väääldigt långt till våren! Här på Österlen är det snökaos och har varit i två dygn nu, ingen ljusning i sikte. Alla får vackert stanna hemma och bara vääänta. Ta mig härifrån...

    Tusen tack för "tröstpriset"!!! Jag vinner aldrig nåt så jag blev såå glad! Kram Carina

    SvaraRadera
  13. Släktforskning låter spännande!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Hej kära vän!
    Hos mig har tiden blivit en bristvara, det är så mycket jag skull vilja göra som tex hälsa på dig och din trevliga blogg. Men här har det rullat på i en väldig fart den senaste tiden. Håller det på så här så så går snart fjädern av om jag skruvar upp den mera. Skall i alla fall varva ned till påsk då vi åker till barnbarnen.
    Allt gott till dig!
    Kram Raina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa