måndag 14 januari 2013

Krispiga upp och nerhängda tulpaner !



Glad och lättare till sinnes !

Det är ju tulpanens dag i morgon, 15 januari ! Vilken tur att det finns krispiga, fräscha tulpaner som kommer till oss med hopp om en kommande vår ... inte undra på att det säljs tulpaner i mängder den här tiden .... efter den riktigt mörka tiden är det härligt att få bli glad och lättare till sinnes över en vårlik tulpanbukett !

Dessa köpte jag på vår närmaste handelsträdgård en vår och drog upp dom med lökarna kvar direkt från odlingslådan ... den känslan rekommenderar jag gärna ... även om det är för tidigt än !



Ett växthus med hängande tulpaner !

I växthuset klarade de sig i flera veckor och behöll sin krispighet ! Om man tar med så mycket av rötterna som möjligt när man försiktigt drar upp löken och duschar löken ibland så håller den sig LÄNGE !!
Någonting att verkligen se fram emot i mars ... ett växthus med hängande tulpaner!

Annars hoppas jag maken dyker upp med en tulpanbukett på tulpanens dag ... eller jag kanske ska nämna i förbigående vilken dag det är i morgon ... han brukar ha lätt för att snappa upp underliggande budskap !!

Ha det så gott alla ! Och NJUT av en krispig tulpan i morgon !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Jag tror jag ska testa... hämta med lök och allt och hänga i vinterträdgården! Det är runt 13 grader där och det kanske är perfekt?

    Våren är på ingång!

    kram

    SvaraRadera
  2. Nydelige tulipaner. Jeg kjøpte tulipaner til helgen og de står flott enda!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé! Det där måste jag försöka omsätta i praktiken. :-)

    SvaraRadera
  4. Herlige tulipanar.....teikn på vår!!

    MarJE.

    SvaraRadera
  5. Ser verkligen fint ut! Tulpanens dag...då blir det till att köpa en bukett eller två efter jobbet. Om det finns några kvar vill säga.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Så vackert Isa! Men var ska man kunna dra upp lökar nånstans häromkring? Jo just det, kanske nästa vår när vår torghandelsfamilj startar sin tulpanodling... dom bygger för fullt flera stora växthus för just det ändamålet:) Så i väntan på det får det bli vanliga snittulpaner, nog så vackert!

    Tisdagskram!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Vilken romantisk känsla att ha hängade tulpaner!! Passar perfekt i ditt fina växthus.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  8. Fint tulpankollage som är så romantiskt. Och förmedlar vårkänslor. I like!

    SvaraRadera
  9. Åh.... Isa helt underbart! Så vill jag också göra..... =)
    Och vilka härliga bilder!
    Stor tulpan-kram!
    Sofia

    SvaraRadera
  10. Läste precis hos Landet Krokus att det säljs 120 miljoner tulpaner per år i Sverige! Jag tänker dra mitt strå till stacken och köpa några njutbara tulpaner i eftermiddag!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  11. Så vackert! Jag brukar ju ha hängade amaryllisar så jag får nog allt lov att testa hängade tulpaner också.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa