torsdag 15 november 2012

Julkuddar med decoupage !



Nattliga idéer !

Nu har pysselstugan kört igång och jag har invaderat köksbordet så maken fick äta frukost i vardagsrummet i morse ! Så kul att få bre ut sig .... för säkerhets skull tog jag även rummet innanför köket i besittning för strykbrädan så det var bara att gå emellan vid behov !

Den här idén fick jag en natt när jag inte kunde sova och då är det bättre att tänka på roliga kreativa saker så man somnar om med goda tankar !



Servetterna med texten God Jul köpte jag för några år sedan och gjorde decoupage på ljus men nu ville jag göra julkuddar istället och jag hade en aning om var jag hade köpt dom för naturligtvis hade jag gjort slut på förra inköpet.

Jag hade tur .. affären CE tar in dom varje jul ... på samma gata finns Bobinen, antikvitetsaffär där man kan hitta gamla örngott och handdukar. Jag gjorde en djupdykning i högarna i går ... jätteroligt !



Jag blev väldigt nöjd med den här kudden  .. även om jag brände den lite när jag skulle fixera urklippet med strykjärnet på baksidan ... syns bara i starkt ljus ... hoppas jag !


De här vackra servetterna köpte jag på mig vid Dalabesöket i somras ... trycket har sitt ursprung från påsöm från Dala-Floda ... äkta hemslöjd ! Servetterna kommer från www.Design20.se.

Eftersom servetten har svart bakgrund fick jag vara extra flitig med saxen när jag skulle klippa ut motivet för att det skulle bli snyggt på kudden !




Här är en kuddvariant av gamla kökshanddukar .. så symaskinen fick jobba lite i går kväll .... kan ha den både stående och liggande ! Band att knyta ihop den med saknas fortfarande ... hade inga hemma .. så just nu är den bara ihopnålad !



Det här gav definitivt mersmak ... så några fler kuddar skall det bli ...har några fler idéer som skall testas ! Kökssoffan blir nog fullproppad med julkuddar till första advent !

Ha det så gott alla !
Kram/Isa

TIPS  1 ! Ju bättre kvalité det är på servetten ju lättare är det att dra bort de underliggande lagren så man bara får själva motivet kvar  !

TIPS 2 ! När man har strukit på lack på tyget och skall lacka fast motivet är det lättast om man börjar stryka på lack med penseln mitt på motivet och jobbar sig utåt !

14 kommentarer:

  1. Jätte snyggt! Kul med pyssel till advent:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Jättefint verkligen, ser ju ut som det är påsytt.
    ha det gott/Jennie

    SvaraRadera
  3. Kjempe koselige juleputer! Så flink som du er!

    Klem vivi

    SvaraRadera
  4. Jahapp, sånt kan man ligga och tänka på när man inte kan sova! Helt otroligt vad man kan göra med servetter. Jag har aldrig gjort något liknande :)

    Superfint!

    SvaraRadera
  5. Vad fina kuddar! trodde inte att det gick att göra så på kuddar. Bra ide´
    Tror att du är lite lik mig, dina nattideérna menar jag, jag gör likadant.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Du är så pysslig och påhittig du! Jättekul ser det ut att göra kuddarna. Men jag har aldrig provat att decoupagerat och vet inte alls hur det går till. Kan du inte beskriva steg för steg?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Oh, så fint du gör. Superläckra kuddar och fina kransar du gjort också. Skulle vilja gå på pysselkurs hos dig. Jag älskar din blogg!
    Kramisar Pia

    SvaraRadera
  8. Fint! Visst är det snyggt med vitt men ännu bättre med lite färg till. Vad händer när man tvättar dem? Går det bort och man kan göra om eller sitter det kvar?

    SvaraRadera
  9. Jag har tvättat flera andra örngott som jag gjort decoupage på och det går hur bra som helst ! Ser helt oförändrat ut .. så det håller !
    Isa

    SvaraRadera
  10. Fint och fiffigt julpyssel du gjort. Ser proffsigt ut. Blev lite sugen själv.
    Luna

    SvaraRadera
  11. Fineste putene jeg har sett på lenge!!!
    Monica

    SvaraRadera
  12. Det är så roligt med decoupage..
    Ha en bra helg själv ska jag stå på julmarknad med mina saker jag gör.
    Kram Birgitta "Björklyan"

    SvaraRadera
  13. Fina kuddar! Gillar särskilt handdukskuddarna med decoupage. Kanon!

    Trevlig kväll

    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa