torsdag 23 augusti 2012

Rött i "kalla" rabatten!


Nu är det Dahliatid i perennalandet ! 

Det skrev jag om redan i förra inlägget men här kommer lite mer närbilder på skönheten. Tursamt nog har dom klarat sig från angrepp och några mördarsniglar har jag peppar, peppar inte sett i trädgården (törs nästan inte skriva det ... det känns som dom står vid tomtgränsen ... redo att anfalla när som helst !)



Jag orkar inte förgro dahliorna på våren utan planterar knölarna direkt i jorden. Därför tar det lite tid innan blomningen kommer igång ... klart värd att vänta på tycker jag !





Den dova mörkröd/svarta färgen behövs verkligen för att "lyfta" rabatten och bryta av den ordinarie färgskalan. Den bryter också snyggt mot det gula staketet.



Nästa år ... DÅ !!

Annars är det rosa som dominerar med solhattarna och sköldpaddsörten som nu är på gång ... den ståtliga,  lite självsäkra blomman som rak i ryggen blommar till frosten kommer!

Solhattar och sköldpaddsört tänkte jag plantera på framsidan också ... men då i vitt. Där skall det bli planteringar bara i vitt, grönt och silver .. planeringen pågår för fullt i huvudet!

Visst är det roligt att börja planera och fantisera för nästa år ... för DÅ skall man göra allt det där som inte blev av i år !! Trädgårdsfolket måste vara världens positivaste släkte ... vi tar bara nya tag och ger aldrig upp !

Ha det så gott alla ! Tack snälla för alla fina kommentarer som lyfter mig under ofrivilliga soffdagar!
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Den färgen är verkligen snygg mot det vita i rabatten.Så glad du kan vara som har sluppit mördarsniglar .Jag har gott om dom.MVH

    SvaraRadera
  2. Så flott rød farge som Dahlia'n din hadde!

    SvaraRadera
  3. Så bra skrivet att vi är positiva! Helt rätt. Blir det inte bra, gör vi om och rätt! Dessutom har vi tålamod eftersom vi står ut med att vänta ett helt år :)

    SvaraRadera
  4. WOW... for noen vakre kontraster.
    Virkelig kjekt å følge innleggene dine, alltid noe flott å se på.

    SvaraRadera
  5. Hej hej!

    men ååå så fina!
    Färgen är helt underbar!
    Ja visst är det kul att planera...det är det jag gör allra helst..hihi..
    Nu har ogräset tagit över igen och lusten att rensa är 0 men i morgon ska jag ta mig i kragen o ge mig ut o få bort en del..

    Ligger du på soffan? Sjuk?
    Krya på dig i så fall..
    kram katarina

    Nu ska jag länka till din tävling..;)

    SvaraRadera
  6. Åh.. härlig färg på den Dahlian!
    Ja, vi trädgårdsnördar är bra envisa...och tur är väl det!
    Kram på dig!
    Sofia

    SvaraRadera
  7. Det är ju så roligt att planera inför nästa säsong, nu kommer ju kataloger med erbjudande att köpa lökar, det finns så stort utbud att välja mellan.
    Så fina dina dahlior är mot de vita liljorna.

    SvaraRadera
  8. Den dahlian är så vacker! Hos mig äter sniglarna skoningslöst upp mina dahlior. Nästa år ska jag ha dom i kruka på verandan tills de växt till sig ordentligt och då plantera ut dom i rabatten...för vem kan vara utan dahlian.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Så vacker den är! Jag har blivit helt betagen av dahlior, första gången jag har dem i trädgården.
    Härligt att följa din planering! Jag har börjat så smått:)).
    Alltid lika roligt att kika in hos dig.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Vist är vi trädgårdstokar ett konstigt släkte som varje år drömmer och planerar strordåd i våra trädgårdar till nästa år
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Ja framåt andan är det inga fel på hos trädgårdsfolket:) Nya rabatten blir säkert jätte fin. Har en stor tosa med sköldpaddsört som väntar på att planteras...bland alla andra påsar.
    Igår regnade så gräv arbetet fick vänta. Kanske idag.
    Ha det gott. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Här är det en kamp med sniglarna varje kväll! Men nästa år ska jag ha dahlior! Får väl köra med elstaket!! Den mörkröda dahlian är så snygg!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  13. Hej Isa. Visst är de fina de röda! men jag har lite svårt för dalier fast nu har jag hittat några jag kan tänka mig.det är så bra att se dem hos andra i rabatterna, Tur att man kan ändra sig. Kika gärna in till mig och min koloni.
    Blommorochsantmedkoloni.blogspot.com
    Kramar Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa