måndag 30 april 2012

Konstrunda med Fabulös keramik !


Passion till keramiken !

Varje år anordnas en konstrunda runt norra Vättern sista helgen i april. Nu var det några år sedan vi åkte runt förra gången och i år passade det så bra som vårens första utflyktsmål med picknickkorgen packad !

Det finns så bra karta att tanka hem på nätet och så kan man sitta hemma i lugn och ro och kryssa i vilka konstnärer/hantverkare som man vill besöka och lägga upp rutten.

Den första jag kryssade i på listan var FaBkeramik som håller till i Rönneshyttan, bara några mil hemifrån ... Fridas keramik hade jag läst om i ett VÄLDIGT inspirerande reportage under våren och visste dessutom att hon släppt en bok om sin passion till keramiken !



Fantastiskt inspirerande bok
(lera skall hädanefter bli mitt material !)

Till min stora lycka sålde hon sin nya bok i butiken ... en helt fantastiskt inspirerande bok med keramik som man enkelt skall kunna göra hemma själv .... här finns massor med steg-för-steg-beskrivningar där man kavlar ut leran och skär ut mönstren .... nu skulle man ha tillgång till en keramikugn också !! Kanske kan man hyra in sig på ett hörn i någons brännugn !!

Men har man ingen brännugn kan man ändå göra sin egen keramik ... det finns lera att köpa på Panduro som man kan använda och som sedan lufttorkar och stelnar.

Frida tipsar om att använda virkade dukar som man kavlar in i leran och när man drar bort den har det bildats ett vackert mönster som man kan skära ut efter och t.ex. göra  ljusmanschetter. När leran sedan torkat spraymålar man manschetten i lämplig färg !

Jag blev så inspirerad att jag omgående letade fram virkade dukar ur förrådet och kavlade lera och skar. Just nu står 3 ljusmanschetter på tork .... återkommer med bilder när de torkat och målats ! Det var jätteroligt och gav verkligen mersmak !!



Fika ute ... vilken livskvalité !!

Hos Frida finns också ett litet sommarcafé .... som jag gärna besöker i sommar när hon har öppet varje lördag ... att dricka tee ur hennes vackra koppar måste vara en upplevelse !

Igår hade vi dock fikakorgen packad i bilen och for istället till Hammarsundet söder om Askersund och intog vårens första utemåltid .... grillad kyckling med rostad potatissallad ... mums filibaba för att kunna sitta UTE och äta ... visst är det livskvalité .. allra helst som den avslutades med hembakad chokladkaka ?!!

Nu skall jag njuta av Fridas vackra bok med sååååå supervackra och inspirerande bilder och härliga små anekdoter ... en bok man kan läsa lääänge !!!

En riktig trevlig Valborgsmässoafton önskar jag alla ... hoppas du får en skön kväll vid brasan !!
Kram /Isa

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du haft! Låter jättefint med ljusmanschetterna, spännande att få se dem. Visst är det underbart att äta ute, det gjorde vi också idag.
    Hoppas du hade en mysig lässtund i nya boken.
    Hemmakväll här efter en ljuvlig dag i trädgården.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker keramik. Jag blev verkligen sugen på att försöka själv .....eller åtmintone köpa boken.

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott det måste vara med te i en sån mugg:)

    Ha en skön kväll!

    Marie

    SvaraRadera
  4. Vilket bra utflyktstips, visste inte att detta fanns men nu blev jag lite nyfiken på FabKeramik. Muggarna på första bilden, har hon gjort dem. De var ju jättefina.

    /Nette

    SvaraRadera
  5. Och plötsligt känner jag att det är alldeles för långt till den där semesterresan. Jag vill åka och titta runt NU! Vilka underbara koppar! Det ser nästan ut som decoupage på dem?

    SvaraRadera
  6. Jätte fin keramik. Tänk att det finns dom som är så duktiga. Ha det så bra.

    Birgitta " Björklyan"

    SvaraRadera
  7. Hej och tack för fin reklam! Ditt växthus är helt fantastiskt! Får man låna det till fotograferingar? Var bor du? KRAM Frida

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa