torsdag 13 oktober 2011

Tänk om Karin och Ellen bytte plantor med varandra ?!


Hoppas ni inte tröttnat på pelargontemat ! Kunde inte låta bli att fota den stora Mårbackan efter att ha kånkat in henne i köket .... det blev lite bökigt att ta sig in genom altandörren och en gren bröts av ... men nu är hon på plats i värmen tills det är dags för henne att få tillbringa vintern i förrådet.

Hon bara fortsätter att blomma och blomma och blomma och sätter nya knoppar fast det är bra tag sedan hon fick en näringsdos nu ! Blir riktigt lycklig varje gång jag ser henne ...


Så här såg hon ut  i våras ... precis framtagen ur förrådet ! Visst såg hon lovande ut .... men att hon skulle vara så blomvillig som hon varit hela sommaren kunde jag aldrig ens drömma om  !



Vissa blomklasar är ca 10cm i diameter ... och att det är en "äkta" Mårbacka syns på de roströda pollen på ståndarknapparna. Själva plantan är ca 80 cm hög från krukkanten och nästan 1m i omkrets.

En Mårbackapelargon borde ju ha en koppling till Selma Lagerlöfs "Mårbacka" och i min nya bibel "Stora Pelargonboken" läser jag att en kvinna ska ha fått en Mårbackapelargon från en vän som arbetade som köksbiträde där ... annars verkar man inte veta så mycket om dess ursprung annat än att den är en mycket gammal svensk sort.

Det finns också en vit Mårbacka och en röd som kallas "Stora Hyttnäs" som för tankarna till Karin Larsson .... kanske var det sådana hon hade i sina fönster och som Carl målade på sina tavlor ... ser också framför mig blomstertrappan som hon designade och som står i övre hallen på Carl Larssongården .. kanske full med pelargoner ... förresten ...

.... nu hoppar tankarna till Ellen Key som var samtida med Karin Larsson och Selma Lagerlöf ... hon designade också ett blomsterbord som står i stora rummet på hennes älskade Strand ... kanske hade hon Mårbackor där !

Kanske bytte dessa damer fröer och plantor med varandra ! Om Karin och Ellen finns det hur mycket som helst att skriva om ...dom kommer nog att dyka upp i kommande inlägg  i vinter ... stora inspiratörer båda två!

Nu åker de vita och röda Mårbackorna upp på måste-ha-listans-förstaplats !

PS. Tyvärr hittade jag varken länkar eller bilder på Karins och Ellens blomsterbord ... letar helt enkelt vidare !DS

Ha det så gott !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Jätte fin....ett trevligt inlägg du har, Visste inte att det fanns röda mårbacka....

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar pelargon! Klipper du ner den mycket på våren? Den är ju så tät och fin men samtidigt så STOR. Härlig.
    Bild på Karins blomhylla finns på denna bloggen: http://doristeaparty.blogspot.com/2011/07/blomstervan.html och på Ellens här: http://jissesamanda.blogspot.com/2010/08/ellen-keys-strand.html

    SvaraRadera
  3. Jag älskar pelargoner!
    Håppas mina blommor ska vara livet i neste år?
    Men så vackert och fin är Mårbackan din.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt Mårbacka! Och en rolig tanke kring de tre damerna, vem vet, så var det kanske.

    SvaraRadera
  5. Älskar Mårbacka, färgen, tonen och hennes blomvillighet. Jättefina bilder!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig planta, den har fått en riktig bra sommar och sen kommer mitt problem de blir ju för stora att få plats allihopa i källaren...men den här fantastiska varelsen klarar väl av prioriteringen och slipper hamna i komposten.

    SvaraRadera
  7. Vilken stor härlig pelargon! Mårbacka är så fina. Jag har mina ute fortfarande. Collaget påminner om äppleblom tycker jag, underbart.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Åh vilken fanatstisk pelargon, och intressant fundering om Ellen och Karin...
    Jag älskar pelargoner, så härligt med alla färger, storlekar och blommigheten :-)
    Tröttnar inte på fina bilder på dem
    Hej Helena i Småland

    SvaraRadera
  9. Jag har en äkta Mårbacka från Mårbacka. Har vi tur så överlever dom vintern. Då ska du få en av mig!kram, Åsa

    SvaraRadera
  10. Hej.
    Ja, skriv gärna om Karin och Ellen! Det kommer jag definitiv att läsa. Av en slump hamnade jag för flera år sen i Hallsberg, hade tid över, strövade omkring och hamnade i Karin Bergöös (som Karin hette som ogift) föräldrahem. Då hade hon redan blivit bekant med Carl Larsson och inbjuden till hennes föräldrars hus målade han en vacker planfondmålning i huset. Huset är öppet sommartid för besök.
    Själv brukar jag alltid nämna "Älvdalen" en gammal pelargonsort som är helt underbar och som min mamma hade hemma.
    Ha en riktigt trevlig helg
    Kristina

    SvaraRadera
  11. ..ser på bilden till höger att du också har köpt fina, vita emaljkannan på IKEA (tror jag). Tänk, ibland har de så otroligt fina saker. Nu nyligen kom de med en svart korgstol som jag blir lite nyfiken på.
    Hej igen
    Kristina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa