tisdag 12 juli 2011

En liten bit av Medelhavet och annan inspiration !


"En liten bit av Medelhavet" heter en underbar liten butik mitt i Hammenhög med en himmelsk trädgård på baksidan omgärdad av murar, plank och häckar.  Här finns upphöjda vitkalkade murar med vajande lavendelhäckar som övervakas av madonnor, fikonplantor till försäljning, vinrankor, växthus och vacker keramik.

Det är så fascinerande med många trädgårdar på Österlen ... bakom ett plank kan det dölja sig något helt makalöst i ett mikroklimat som påminner om Medelhavets ... och man anar ingenting av rikedomen när man går utanför på gatan !

För fler inspirationsbilder KLICKA HÄR !


Den här bilden är från Trädgårdsföreningen i Göteborg som vi tog en avstickare till innan Österlen. Det fanns många planteringar som föll mig helt i smaken både vad gäller växtval och färgsättning .... daggkåpa tillsammans med stäppsalvia, högrest blå näva, lite lägre vit näva och andra färgstämda växter.

Båda nävorna har på eget initiativ flyttat in i min trädgård och slagit sig ner med just daggkåpa och stäppsalvia så nu har jag bara att "stuva om" lite till hösten ! Och krydda med fingerborgsblommor ... som redan växer i "barnkammaren" !


Dom jättestora planteringarna med stäppsalvia och rosor i alla nyanser av rosa blev jag helt betagen i ! Så nu skall det bli en rosplantering hemma i trädgården ... med en häck av lavendel runt om ... i Göteborg hade dom satt ganska högt, glest gräs som kantväxt till vissa rabatter med rosor/stäppsalvia .. väldigt snyggt !


Det är så KUL att komma ut och få inspiration och uppleva andras trädgårdar eller offentliga trädgårdar och hämta inspiration till sin egen täppa !  AHA .. så där kan man göra ! JA ... det är klart att man kan samplantera dom ... sådär går tankarna ... och vips har perennarabatten hemma gjorts om och en ny rosenrabatt skapats !  Och med den bilden på näthinnan som inte går att sudda ut, hoppas jag att det finns en grävvillig make i trädgården när det är dags !

Hoppas du också får inspiration till din trädgård av bilderna !

Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder från trädgårdar och jag förstår inte hur folk hinner sköta allt, skapa allt och därtill ha en så fin ordning för att kunna ha visning!?
    Tack för dina vackra inspirationsbilder!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Trädgårdföreningen där var vi för förra sommaren.Många gånger har vi varit där o det finns alltid nått nytt som de anlagt.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Om jag fick inspiration? Skojar du? Jag praktiskt taget sitter på tåget till Göteborg :-) Fantastiskt! Tack snälla för alla bilder och en kanonblogg.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Det ser helt underbart ut!! Den översta bilden med korgstolen blev jag kär i..... Håller helt med dig om att det är fantastiskt att hämta inspiration från andras trädgårdar. Idéerna ploppar upp och man vill bara hem för att förverkliga. Låter som en trevlig resa!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Jag hade glömt hur fint det var på trädgårdsföreningen. Tillbringade en eftermiddag på stan medans ungarna gick på Liseberg men jag förstår att jag skulle gått dit i stället. Ljuvliga bilder. Ha det gott.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa