onsdag 27 april 2011

Jag, en blodhund ... spårar nya blocketfynd !!


Ibland förvandlas jag till en blodhund ... det sker oftast på Blocket eller i avlägsna antiklador ... helt plötsligt slår det bara till och har jag en gång fått upp spåret så släpper jag det inte förrän jag sniffat mig ända fram, bitit mig fast och skatten är bärgad och hemkörd !

Det hände senast i helgen .... då fick jag verkligen upp ett spår .... ribbade 20-talsmöbler ... perfekt utanför växthuset ... matchningen kunde inte bli bättre ... dessutom var det ett helt gäng möbler i ett bräde bara så där !!

18 mil bort ... enkel resa .... men vad gör det ! Det är väl alltid trevligt med en utflykt, det tyckte maken också efter en stunds övertalning, för när jag förvandlas till blodhund då kommer ingen i min närhet undan min entusiasm ! Han blev liksom insvept i ett moln av positiva energier och innan han vet ordet av så sitter vi där .... på väg .... med den obligatoriska släpvagnen efter !

När jag blev intervjuad för NA så frågade reportern om vi alltid åkte runt med släpvagn ...(frestande tanke !)... men nej ... det gör vi inte ... det är bara när möbelskatter (eller växthusskatter) skall bärgas som det blir extra last där bak !

När vi kom fram till Falun och det trevliga paret som sålde möblerna, visade det sig att han i princip blivit nerringd av andra som också var på jakt. Men jag var FÖRST !! Och där stod både soffa, 2 fåtöljer, 3 bord och en liten stol ... en del i väldigt bra skick ... andra i behov av lite reparation .. men har man varit med sedan 20-talet är det kanske inte så konstigt !



Här är reparationssidan för trädgårdsmöbler ... rött bord som väntar på att bli skrapad för att så småningom bli vitt, fåtölj som behöver skruvas till och bytas lite brädor i osv.

Dessutom visade det sig att det fanns ett helt magasin med gamla saker i närheten .... livsfarligt för en blodhund som fått upp lukten ... där stolpade jag runt i dammet och mörkret och nosade mig fram ! Haaa, ytterligare en skatt fick följa med hem .... fast den visar jag lite längre fram !

Som om inte det var nog så åkte vi förbi Lugnet där det just den här dagen pågick Antik- och samlarmässa ... som på beställning ... fast då hade t.o.m. jag tappat lite energi så allt jag fick upp spåret på var en liten vas från Uppsala Ekeby.

När vi åkte hem hade Loppis-skyltarna börjat komma upp efter vägen ... men nu när vi hade släpvagn med där bak .. så kom vi inte in på de små gårdarna ... men vad gjorde det ... den här gången !

Vilken dag ... gissa om jag var nöjd när vi kom hem till Örebro igen !

 Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Oj, vilket superfynd!
    Grattis!
    Kommer att bli supersnyggt utanför ditt vackra växthus.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Möbler i min smak, man kanske skulle gå en kurs i blodhundsspårning hos dig!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga gamla möbler du har spårat upp... Blir jättefint vid växthuset!

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Men vilka super snygga möbler. Den gröna färgen är dessutom urläcker med jag förlåter dig om du måste måla om dem.

    SvaraRadera
  5. Kände väl att det var nåt energifält som virvlade förbi!!! :-)
    Vilket fynd! Provsitter senare!

    Kram Helli

    SvaraRadera
  6. Vilket fynd.Och vilken tur att du var först. Jag brukar kika runt på blocket jag med men det finns aldrig nåt när jag kikar. Ha det bra!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jaaa och Ohhh och Ahhh! Sån tur att du var först så att de gamla vackra möblerna fick ett passande hem hos någon som uppskattar dem!!! Verkligen ett fynd och hälsa din "gube" att de var värda den halvlånga resan.

    Kul skrivet dessutom - du får väl vila nosen nu några dagar ;-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Kul att du svarade mig, tack. Är du blodhund så är jag spårhund med vittring på blod..
    Oj oj så fina trädgårdsmöbler du hittat! Ibland ska man ha tur. Jag tittade på klippet om växthusbygget och kände mig lite rörd, det var så fint med bröllopet o allt..Jag har många saker att lära här inne hos dig.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att du är nöjd, kalasfina möbler! Färgen passar bra till mitt ansikte just nu, hihi. För egen del går det aldrig bra med Blocket. Jag är för sen varje gång... Det blir till att åka runt på loppis istället.
    Ha en riktigt fin fredag!

    SvaraRadera
  10. Vilket fynd - vilken lycka! Önskar jag hade större yta för att kunna ha fler sittgrupper i trädgården, olika rum och olika stilar :)
    Så fint du har det hos dig med växthus och små dekorativa ting :)
    Trevlig valborg :)

    SvaraRadera
  11. Oj vilka urläckra trädgårdsmöbler du fyndat! Ser verkligen fram emot sommaren då jag också kommer att få provsitta dessa utanför ditt fina växthus!

    Kram Evelyn

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa