torsdag 8 april 2010

Vindsnurror, kissa i en hink eller hönsnät ?

Efter det oväntade, överraskande och oönskade besöket i trädgården med ett kalhygge som följd har jag nu scannat av nätet på jakt efter det optimala rådjursskyddet (finns det något sådant ?).


En del föreslår att man kan plantera påskliljor runt om tulpanerna. Påskliljorna rörde dom faktiskt inte, dom står kvar ! Men i landet vill inte jag ha påskliljor, så det tipset går bort!

Vindsnurror i glada färger inköpta i leksaksaffär är ett annat tips. Eller att kissa i en hink och spä ut med vatten och skvätta ut runt tulpanerna. Bra för växtligheten också !

En del la också ut hönsnät direkt på marken för rådjuren tyckte tydligen inte om att gå på det. Känns lite farligt tycker jag, vill ju inte att dom skall fastna med klövarna och göra sig illa.

Att strö ut tussar av hundhår eller människohår skulle tydligen också funka, men jag har ingen hund och mitt eget vill jag gärna behålla. Visserligen har grannen 2 stora Rottweilar (stavas det så ?) men deras hår i mina rabattter, nej det går bort !

Blodmjöl tyckte en del var riktigt bra, det strör man ut bland blommorna och rådjuren känner en doft av slakt.

Uhhhrk, tur att man inte har samma kaliber på doftsinnet som rådjuren !
Om man dessutom toppade blodmjölet med cayennepeppar fick man ännu bättre effekt.

Rå-odör, en doftande mix av 7 % hjorthornsolja, fårull, animaliska fetter och blodmjöl rekommenderas också. Man doppar oasis i blandningen och sätter ut på pinnar. Får upprepas var 14:e dag ungefär.

Jag tror det får bli en blandning av blodmjöl och Rå-odör i landet och en hink över penséerna i stolen under natten som Gittan tipsade om så ska vi nog klara att hålla utsvultna Bambi borta resten av den kritiska våren.



Penséerna vid farstukvisten har dom objudna gästerna i alla fall inte kommit åt !

Har du något tips på bra rådjursskydd ?

2 kommentarer:

  1. Oj, såna bekymmer. Tyvärr har jag inga bra tips, annat än ett du redan fått, att använda växter som rådjuren inte tycker om, t ex påskliljor.(Vi har under vintern fått hela vår nyplanterade, påkostade syrenhäck toppad.)

    Jag har besökt en trädgård där de använde blodmjöl blandat med ättika eller något liknande som hade en riktigt stickande lukt, men då vill man ju inte ens själv gå i närheten...

    Viltstängsel? Kommunal rådjursmatningsplats en kilometer bort? Minera trädgården med små påsksmällare?

    Lycka till med att hitta en lösning!
    Kram Outi

    SvaraRadera
  2. Tråkigt med din häck, Outi, hoppas den repar sig !
    Får nog minera trädgården med påsksmällare för den hoppande damen gästar oss fortfarande på nätterna och knipsar av krokusar för glatta livet !
    kram Isa

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa