torsdag 14 januari 2010

Projekt ruin startar !





Tiden gick ända till sommaren 2009 innan inspirationen från Lena och Göstas ruin på Plätten i Provence började anta sin form i min trädgård. Det var ju så många andra trädgårdsprojekt och köksombyggnad som skulle göras innan.

Men nu var det dags ! Vi (Vi = någon annan än jag som släpat med stenarna, oftast mannen i mitt liv) hade tidigare travat stenarna utan att mura ihop dom och 2 ggr har muren rasat. Senaste gången blev den liggande i kollapsat tillstånd i något år, men nu skulle här grävas ur och muras upp en stadig ruin som skulle hålla !

Tur att yngsta sonen var sommarledig så det gick att sätta honom i jobb. Han grävde ur (70 cm djup) det mesta av lerjorden och Mannen forslade bort den och sedan skulle singelgrus köras hem och paddas ihop innan det var dags för murning. Här anlitade vi en släkting med ett ungt förflutet som murare som fick plocka fram sina gamla kunskaper igen!

Våra Gotlandsstenar såg ju inte riktigt ut som de stenar som Lena och Göstas ruin var murad av. Stora, tunga och i många olika storlekar och former. Bara att bära fram alla stenarna från buskaget var ett jättejobb som Vi!! gjorde. Många stenar fick delas och den längsta tiden gick åt till att välja vilka stenar som skulle vara var.

Men varv efter varv började ruinen ta sin form och så småningom blev det också ett "fönster" i ruinen med en stock ovanför som jag släpat med från mina föräldrars älskade sommarställe i Dalarna som numer är sålt. Det känns bra att en liten, liten del därifrån lever vidare i min ruin här.

Det färdiga resultatet får du se i nästa inlägg !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa