söndag 24 januari 2010

Insnöad på höns !

Bild: Birgitta Bengtsson

Helt plötsligt är jag totalt insnöad på höns ! Vet inte varför dom inte lämnar mig ifred .. och vad jag som är äggallergiker egentligen skall ha dom till ?!

Fast det skulle onekligen vara otroligt mysigt med sprättande hönor i trädgården. I alla fall tiden efter att grönskan gömt all jord i perennarabatten, så dom små liven kan gå fritt ibland, utan risk för att känsliga blomfrön och småväxter blir bortsprättade.

Och det verkar vara fritt fram att ha hönor i en vanlig villaträdgård! Enligt en artikel i Vi i Villa (visserligen från 2002, men säkert lika aktuell idag)är det upp till varje kommun att ha egna bestämmelser.

En liten flock på 4-6 hönor utan tupp skulle vara idealet i en villaträdgård. Grannarna kan man kanske muta med färska ägg om dom är tveksamma till dom tillfälliga sommargästerna.

Men hönshus och inhägnad måste man ju ha även till sommarhönor, så det blir nog till att lägga fjäderfäna med hönshus till listan på kommande trädgårdsprojekt.

Tur att jag bestämt mig för att åldras och bli gammal med den här trädgården så vi har gott om tid på oss att genomföra alla trädgårdsprojekt som pockar på.

Hoppas hönorna som spökar nöjer sig med denna vision och vilar i bakre delen av min hjärna tills det är dags att "poppa upp" igen. Natti, natti, sov gott och dröm härliga hönsdrömmar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa