tisdag 18 april 2017

Växthusliv igen, småplantor och brist på vatten



Fix i växthuset

Under helgen har jag fixat i ordning i växthuset efter provbygget av balkongen och packat upp en del kartonger efter mässan. Det var jätteskönt att få ordning igen och det var mycket varmare i växthuset än vad jag trodde trots att det varit såååå kallt vissa nätter och 15 cm snö. Nu har en del kryddor fått flytta ner och massor av småplantor väntar på sin tur.




Egna fröer tog sig

Årets fröplantor av klockrankan har ränt iväg och behöver snart skolas om igen. Sex stycken plantor räcker väldigt långt och de flesta kommer att få klä in plank och portaler i köksträdgården. Kul att de egna fröerna tog sig. Hoppas att fröerna också tog sig hos alla trädgårdsvänner jag skickat till!




Ner i jorden tidigt

Här är några av ca 25 frösådda rosa stockrosor - både enkla och dubbla. Dom har tagit sig jättefint och behöver snart skolas om. I fjol drog jag upp svarta stockrosen Nigra, men dom kom aldrig i jorden för det var så torrt på försommaren och kroppen orkade inte med att gräva och sedan gick sommaren. Så i år hoppas jag att dom kommer i jorden tidigt och att det regnar på nätterna så det går lätt att gräva i jorden.




Bevattningsförbud

Önskar MÅNGA regniga nätter för vi har bevattningsförbud här. Samlar vatten på alla möjliga sätt. Bl.a.  har vi en stor hink i duschen som vi spolar allt vatten i innan vattnet blir varmt i duschslangen. Super att vattna med. Annars vågar jag knappt tänka på hur det skall gå i sommar.




Torktåliga växter

Tur att man har många pelargoner som inte behöver så mycket vatten och skall torka upp mellan vattningarna och torktålig lavendel i trädgården.  Värre är det med klockrankan och hela köksträdgården - får se hur mycket man kan så framöver beroende på hur det här med tillgången på vatten utvecklar sig.




Vattna med kanna

Man får ju vattna med kanna men så sparsamt som möjligt så jag letar fortfarande tunnor att samla regnvatten i och hoppas på en regnrik vår som skall fylla upp vattendrag och grundvatten.

Hur är tillgången på vatten där du bor ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och tack snälla för alla fina kommentarer i förra inlägget !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Hej Isa! Hos oss känns inte vattenbrist som ett problem, vi har haft ganska mycket regn under våren. Min trädgård ligger dessutom väldigt lågt i Malmö och därmed nära grundvattnet - bra med tanke på torka men dåligt med tanke på översvämningsrisk...
    Vilket fint reportage det ser ut som om du gjort! Jag har inte läst det, men det ska såklart åtgärdas snarast! Grattis också till den fina montern som jag med sorg i hjärtat missade TROTS att jag var i Stockholm i samband med mässan men hade inte tid att stanna (missade då också terrordådet, vilket jag inte är lika ledsen över...:-(
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Kan tala om att klockrankefröerna grodde så fint alla och nu har de börjat slingra sig, är så glad för växtkraften.
    Jo, grundvattnet är lågt och vi ska vara försiktiga med vattnet, det är viktigt.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Inget vidare om ni redan har vattenbrist och måste ransonera.
    Ifjol hade vi så mycke regn så man behövde knappt använda vattnet ur tunnorna.
    Hoppas det blir lite jämnare fördelning på nederbörden i sommar.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Så fint du har!Jag är nybörjare när det gäller klockranka. Mina frön har grott bra första sådden, sedan sådde jag en omgång till ur samma fröpåse, inte ett enda frö har grott. Ska jag bara ha en planta i varje kruka när jag planterar om? Är lite osäker hur mycket de växer.
    Hälsningar Carita

    SvaraRadera
  5. Hej Carita !
    Klockrankan växer enorm mycket på en säsong så det räcker med en planta i varje kruka. Jag hade mina i stora korgar i köksträdgården i somras så dom vill ha stor jordvolym och mycket vatten för att bli stora och blomma mycket.
    Lycka till !
    Kram
    Isa

    SvaraRadera
  6. Vi har heldigvis ikke vandmangel- og forbud her i Rørvig, men exorbitante priser på vand her i landet, så her spares der altid på denne ressource. Vandet løber aldrig bare her, heller ikke når jeg fx børster tænder. Al vand samles op til vanding i orangeriet og til alle krukkerne på og omkring terrassen.
    Men ikke desto mindre:
    Glædeligt Forår
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  7. Hej Isa! Jag har dåligt med vatten på min kulle i Hälsingland. Har bara regnvatten som jag samlar i stora tunnor så är helt beroende av att det ska regna. Men...jag har många rabatter ändå :)Det går att lösa. När det väl regnar fylls tunnorna fort och fler tunnor ska jag skaffa. Även en liten damm. Vilken kreativ blogg du har. Du är verkligen konstnärlig :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa