onsdag 4 januari 2017

Den okända var en Lejongapsranka!

Bild från Impecta


Nu är jag kär - igen !

Det är flera som föreslagit att den okända blomman i förra inlägget var en Lejongapsranka - tack snälla för hjälpen. Och efter att ha googlat tror jag absolut att det kan stämma. Blev lite kär i den här blommans vilda växtsätt och söta blommor. Däremot hittade jag inga fröer till en vit utan till den här med blålila, rosa och vita färgnyanser i en och samma växt. Tror den skulle bli perfekt i ampel i växthuset.

Det är så kul när man helt plötsligt upptäcker en ny sort som man inte upptäckt tidigare !


Bild från Impecta

Superfint växtsätt

Lejongapsrankan finns i vinrött också hos Impecta. Red Dragon. Superfint växtsätt. Ganska dyr dock men det är det säkert värt med tanke på hur stor den kan bli.

Hittade en del fantastiska bilder som visar hur den kan se ut när den växt och blommat en hel sommar se HÄR, HÄR och HÄR. Jisses - vilken växtkraft !

Är det någon som har erfarenhet av att dra upp Lejongapsrankan från frö får du gärna dela med dig av dina erfarenheter !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Jag fick frön till vit Lejongapsranka ifjol och sådde den tidigt inomhus. Men den hade tunnare blad och ett skirare växtsätt än den vinröda som jag hade innan. Den vita var väldigt långsam i starten men när den väl kom igång så blommade den helt fantastiskt fram tills frosten kom! Den blev en klar favorit hos mig så lycka till!

    http://lovelyhomeandgarden.blogspot.se/2016/09/vita-sommarblommor-nu-har-det-blivit.html

    SvaraRadera
  2. Tänk att det fortfarande finns växter som man inte hade en aning om! Har aldrig sett eller hört namnet ens. Spännande. Och så bra att du fick den identifierad!

    God fortsättning på året!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så kul att det blev klarlagt vad det var. Då har du en till måste-ha-växt. Ja nu börjar fröbegäret gripa tag. Men jag ska inte så särskilt mycket i år .....
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Kan övervintras svalt. Har lyckats två vintrar nu. Frökapslarna mognaden i svalrummet, så nu ska jag så många nya plantor. Går också att föröka med sticklingar.

    SvaraRadera
  5. Ni som lyckats övervintra lejongapsranka, hur? Ska den vissna ner eller bara klippas ner och övervintra "grön"? Alltså med eller utan bevattning. Jag råkade köpa min nyss, och vet inte alls om det döljer sig någon knöl i krukan eller hur den växer. Det vore också kul att höra om någon har erfarenhet av att odla den i skugga.

    SvaraRadera
  6. Spännande! Lejongapsrankan är sååå fin. Jag bor i zon 5. Någon som vet hur man tar stickling (ngt jag är sugen på att testa och därmed försöka spara den till nästa säsong) och om det går att förvara plantan i sin kruka inomhus typ 18 grader (har lite svalare i sovrummet, främst vid fönstret). Tack på förhand!

    SvaraRadera
  7. Glömde skriva. Sättas direkt i jord eller i vatten?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa