tisdag 6 september 2016

Höstens första installation



Välkomnar hösten

Växthuset ligger inbäddat med immiga rutor om morgnarna. Luften är klarare och nätterna kallare. Berberishäckens nya varmare färgskala skvallrar om höstens intåg och jag har köpt ny tjock höstjacka. Det går inte att blunda längre - hösten är här och det är bara att ta emot den med öppna armar och omfamna allt som hösten står för.

Jag välkomnar hösten med en höstinstallation på trädgårdsbordet framför växthuset.




Hastigt besök

Lådan till ett gammalt symaskinsbord fyndade jag på antikmarknaden i Askersund i augusti för en tjuga. Den lilla söta alerta ugglan hittade jag vid helgens besök på Hansjö Lanthandel. 

Jag hade ett tåg att passa men hann med ett hastigt besök precis när de slog upp dörrarna vid 11-tiden. Eftersom lanthandeln bara har sporadiskt öppet så vällde det in kunder och trängseln var stor inne i affären. Man fick trixa sig fram och en mängd småsaker som passar i installationer hittade till slut till min kundkorg.





Ägarinnan är en mästare på just installationer och roliga DIY och det är en fröjd att gå runt och kika överallt. Miljön är fantastisk så det är inte konstigt att det blir invasion när de har öppet. Hann dock inte fota något denna gång.


Granatäpple från Hansjö lanthandel

En rostig ljusstake blir bärare av ett gyllene granatäpple och inbäddat i mossa och vips så är det ingen ljusstake längre.


Fåglar från Hansjö Lanthandel


Lite tokigt och inte för fint

Jag brukar ta det jag har och addera med lite nytt när jag fixar till ett bord. Tycker det är kul att bara leka och lägga till utan begränsningar. Skall vara lite tokigt och inte för fint. En vända till skogen och en vända till handelsträdgården brukar det också bli.




Mår så bra

Mår aldrig så bra som när jag får fixa i trädgården och vara kreativ. Det frigör må-bra-hormonet oxytocin och det är så roligt att få uttrycka sig och skapa en vacker miljö.




Ljuvlig morgon

Jag smög ut tidigt i morse och fotade innan solen kom fram och gav skuggor. Det är ljuvligt att gå ut en tidig morgon i trädgården innan världen därute vaknat på allvar.




Kravlös höst

Det är skönt med hösten för den är så kravlös. Man gör det man känner för och varvar ner i takt med att naturen och trädgården går i vila. En välförtjänt vila efter vårens och sommarens slit.

HÄR hittar du tidigare inlägg från Hansjö Lanthandel med bilder !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Vilket underbart bord ! Så fint :) Älskar guldäpplet och den matchande fågeln vilka fynd ! Den fina symaskinslådan är också jättefin med växtligheten i :) Man blir glad i hela hjärtat av ditt fina bord :) Här är det aldrig någon nedtrappning eller vila på hösten,tvärtom ! Sommarens projekt ska hinnas bli färdigt .. lökar skall planteras, äpplen ska plockas, gräset växer fortfarande som bara den och så vidare..hihihi... jag upplever alltid hösten som mer stressande än våren..konstigt men så är det :(
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ditt "mår så bra" smittar alldeles underbart via dina fina bilder! Fast här är ALLDELES för glest med roliga butiker...

    SvaraRadera
  3. Härligt att släppa loss och ge saker en ny funktion! Gillar din taggtrådskrans!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Så fint du höstpyntat! Och att få pyssla med "må bra saker" är så
    skönt för kroppen och knoppen! :)
    Har också en symaskins låda jag brukar pynta i och gillar den skarpt,
    hade tex.amaryllisar i den till jul, den passar till mycket.
    Trevlig vecka!

    SvaraRadera
  5. Oh, what a wonderful setting! I especially love those rusty pots. This looks like a must for the future!

    Loving the look,
    Sini K.
    www.kasvihormoni.fi

    SvaraRadera
  6. Du är duktig med ditt måbra jobb.Jag blir glad och inspirerad att sätta igång hösten jag med nästan. mina pelargoner är så fina ås jag väntar nog ett slag till.
    Ha det gott och njut det vackra du fixar
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Lite tokigt!? Jag tycker det är jättefint! Du har det i fingrarna du! Hm, en sån där symaskinslåda har jag ju, varför har jag inte tänkt på att fylla den med nåt vackert, vem vet, jag kanske snor idén ;)

    Ha det så gott i din vackra trädgård!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Jätte fint! Du skulle hålla kurser i att pynta och dekorera!!
    Måste nog ut i skogen själv snart:)
    Tack för inspirerande bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så vacker och rofylld höstplantering du gjort! Förstår så väl att det är balsam för själen (och kroppen) att få inleda hösten på detta sätt. Min balkong börjar tappa gnistan nu men ännu fortsätter både Summersnow och minipetunian "Kabloom Deep Pink" att leverera som inget hänt! Underbara sensommardagar, inte alls höstlika, har vi haft och nu hoppas vi att vädret står sig över helgen också!

    Må gott och fortsätt rulla ihop dig emellanåt:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa