tisdag 1 december 2015

Stukad grodkung hittar hem



Hjärtat svämmade över

Han satt alldeles ensam och övergiven på disken. En liten stukad grodkung som expediten inte nändes slänga. Istället fick han ett nedsatt pris och hopp om ett nytt hem. Klart mitt hjärta svämmade över när jag fick syn på honom. Han packades omsorgsfullt in i lent omslagspapper och fick dela kasse med halmkransarna när vi åkte hem från Julita julmarknad tidigare i höst.




Glimrande skatt

Jag hoppas han trivs i sitt nya hem framför växthuset på den mossbeklädda gamla murkna stocken jag hittade i skogen. En sån som det växer lavar på och som gör en så där barnsligt lycklig som om man hittat en glimrande skatt där i skogsgläntan.




Man kan aldrig få för många

Passade också på att plocka nedfallna grankottar som nu får pryda en gammal rostig korg - dessutom vet man aldrig när man behöver en kotte eller två till någon krans eller annat. Alltid bra att ha ett förråd. Och små hus till småfolket kan man inte heller få för många av !




Cykla med mig

Idag har vi snö här - stämningsfullt och vackert. Fast jag undrar hur det skall bli att cykla till jobbet idag. Hoppas dom har plogat alla cykelvägar annars kan det bli tungt i blötsnön. Jag har dubbdäck fram på cykeln så det brukar gå bra att cykla i snö även om det går mycket tyngre än vanligt. En dröm vore en elcykel - en som cyklar med mig ända fram till jobbet !

Hoppas också att den lilla kronklippta grodkungen sitter kvar på sin stock under ett lager av snö - har inte vågat mig ut och tittat efter !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Å, har du snö... så vackert! Nu ser jag att du satt upp belysning i sänggaveln, läckert, påhittigt och det är ju du i ett nötskal :-)
    Skönt att du räddade grodkungen. Han får ett bra hem hos dig och inte ska man skrotas för att kronan fått en törn. Gör sig så bra på mosstocken.
    Har också varit i skogen idag. Kottarna jag gått och sneglat på har blåst ner. Lycka!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Härligt att kunna bereda plats för en grodkung. Det är alltid roligt med det där lilla extra i trädgården, sånt som man inte väntar sig att se.

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att den lilla kantstötta grodkungen fick flytta hem just till dig! Kunde väl inte få det bättre än att få bo i ditt paradis. Och snö har ni också, fantastiskt! Men att den ska få vara kvar är väl otänkbart? Har du skrivit upp elcykel på din önskelista? Ibland kan tomten vara extra snäll:)

    Kramar till dig.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Ohh vill också ha snö, det piggar ju upp mycket mer än novembergrått, oh så fint grodan hamna där =D

    SvaraRadera
  5. Vad bussigt av dig att ta hand om kungen. det kan inte vara skoj att få sitta kvar så där. det ser allt bra mysigt tut med snön på bilden i alla fall. Hoppas det röjer ett tag till hos oss.
    Ha en fin mitt i veckan dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Han ser ut att trivas alldeles förträffligt. Inte kan man slänga någon som är lite tilltufsad. Fina dekorationer.
    Ha det fint Isa!

    Marika

    SvaraRadera
  7. Så mycket julstämning i dina bilder! Sitter här och sniffar på de först utslagna hyacinterna här hemma (underbart) och får julfeeling! Kram Elin

    SvaraRadera
  8. Vilken söting ! Alla som är lite stötta borde få en andra chans ;)
    Vacker och trollsk stämning med mossbeklädd stock...en ide´jag kanske kommer att stjäla till min blivande trollstig :) Bara jag kan övertala maken att hjälpa mig att släpa runt några i skogen :D

    Nu hoppas vi på en vit andra advent det ser inte så lovande ut :(

    Kram Elisabeth

    SvaraRadera


  9. Så fint du gör :) var hittar du alla dina fina små och stora holkar? ..eller gör du dom själv? .. just nu gör jag insektshotell, det går sådär.

    Kram Hatty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa