tisdag 17 november 2015

Kransar att inspireras av



Inspiration för att sätta igång

I år har jag inte kommit igång med att binda kransar än - så dagens inlägg tas ur arkivet. Halmkransar att binda på ligger redo nere i växthuset och utanför väntar enris och annat grönt att klippa ifrån så det är egentligen bara energi, tid och inspiration att sätta igång som fattas. På bilden har jag smyckat min krans med brysselkål och små rödlökar - kanske blir det något liknande i år.




Den här snyggingen till krans såg jag på stan för några år sedan. Så tät och fin med olika sorters grönt - ett riktigt proffsjobb.




Här är fler snyggingar att inspireras av och den där blåa patinerade dörren skulle man ju gärna vilja ha vid sin egen entré !




Mossa, blåbärsris och röda äpplen räcker väldigt långt tillsammans med en en i en stor kruka. Här är det ingången till Stadsträdgårdens Restaurang som välkomnar.




Ett betongblad fyllt med mossa, kottar och äpplen toppad med en ljusslinga blir ett vackert blickfång på utemöbeln vid entrén.




Ibland kanske kransen har en helt annan form - som en bunt med granris omvirat av ett band och pyntat med äpplen och hjärtan.





Kottar är alltid vackert i kransen och små prydnadstrådrullar. De tovade småtomtarna som kikar fram får alltid vara med i något julpynt varje år. Får se var dom dyker upp i år.




Nu skall det bindas kransar

Det blir nog till att hoppa i trädgårdskläderna, leta fram en värmande kamin i förrådet, steppa ut till växthuset och klippa blandat grönt till en tät och fin krans för nu har inspirationen återvänt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du också fick inspiration till årets julkrans !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hallo Isa,

    wunderschöne Kränze hast Du da!!! da bekomme ich sofort Lust an meinem zu starten!

    Liebe Grüße
    Tanja aus dem Hutzelhaus

    SvaraRadera
  2. Jo minsann det fick jag allt. Ska göra en till dottern i helgen då vi ska dit på kalas, det brukar vara så.
    Ha det så gott och lycka till du mad
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Härliga inspirationsbilder :D Jag har ju redan gjort några men ska väl pynta om de i mossa till lite mer julinspirerat...och så brukar jag göra en i gransris till att hänga på kakelugnen...då doftar det gott !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Åh så många och fina kransar att inspireras av!! Några har jag bundit, men inte julpyntat klart än. Tänkte vänta till nästa vecka:)
    Har tänkt att binda några till...det är så kul.

    Så fint du tecknat västhuset!!!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilka fina kransar! Funderar hur hållbar brysselkålen är i kransen, hur länge håller den sig fräsch? Jag brukar göra kransar med enris och dom håller ju sig fina så länge det är kallt...

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa