måndag 9 november 2015

Flytt av träd och jordslagna rosor



Flyttar träd i vila

I helgen har vi äntligen fått ner alla krukrosor i jorden och samtidigt flyttade vi Silverpäronet som stått inklämd på sin gamla plats - att flytta det ca 1 meter gjorde en otrolig skillnad. Även om grenarna är alldeles kala nu så syns det att det har växt otroligt mycket i sommar.

Tror att det är bra att flytta trädet nu när det är i vila och inte i vår när det börjar komma igång igen. Bredvid jordslog vi en av rosorna från de stora olivkrukorna - hoppas den överlever till nästa år.




Mors Dagsrosorna har blommat fint hela sommaren - så jag hoppas på en repris nästa sommar.




Nyplanterat

Så här såg trädet ut i början av juni. Lite ynkligt stod det där med nyplanterad rosenhäck och lavendelplantor. Trädet är relativt nyplanterat - det köptes hösten 2013.

Planteringen skall utökas till våren då ytterligare gräsmatta skall bort - ni vet ju mottot i den här trädgården - lite i taget händer det. Väldigt lite kan jag tycka ibland och funderar på att anlita grävhjälp externt för att fullfölja alla mina drömmar och idéer som trängs för att bli förverkligade.




Rosenhäcken hade börjat växa till sig i början av juli och blommade och än så länge finns det plats för allt.




Lavendeln hukar sig

I augusti hade ettåringarna totalt taget över planteringen då jag slant med fröpåsen med vallmo och annat och Silverpäronet kämpar för sin plats liksom lavendeln som hukar sig vid stenkanten. Ibland växer det till och med för bra - så trädet får det nog bra nu efter flytten. Väljer jag lite mer lågväxande ettåringar till nästa sommar så kan det till och med bli riktigt bra.




Korgstolarna flyttar in

Hann med lite vila också i korgstolen mellan varven och att få lite mer vintergrönt på plats framför växthuset. De andra korgstolarna står nu i garaget för att torka innan vi plockar in dom i huset under vintern. Fick för mig att de skulle passa utmärkt vid köksbordet istället för de gamla köksstolarna. Med lite andra dynor och kuddar blir det lite förnyelse i köket - hoppas jag.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Du har det så fint i din trädgård och det är ju praktiskt att ta in möblerna på vintern då blir de använda rejält. Inte kan de stå där och gapa hela vintern Bra gjort
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Påminner mig om att vi måste plocka in våra trädgårdsmöbler också...ujuj....känns som man inte hinner med allt nu på hösten !

    Vilka vackra rosor du har, Isa, använder du speciell rosjord till dem ? Jag lyckas ju aldrig med rosor :( De vill sig inte här helt enkelt vilket är väldigt synd då det är både vackert och romantiskt med rosor :)

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Åhh din mysiga och vackra trädgård...alltid så vackra och inspirerande bilder! Jag tittar ut på min enda rabatt, hm...det finns mycket att göra här om man säger så!
    Ha en fin höstdag!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa