tisdag 6 oktober 2015

Trädgårdens sista bukett



Ghita eller Madame Boll ?

Den underbara rosen Ghita Renaissance (eller om det är Madame Boll, planterade dessa två samtidigt och kommer aldrig ihåg vilken som är vilken) remonterar nu i oktober och doftar helt underbart. I dag gick jag ut och klippte av några blommande rosengrenar. Förmodligen höstens sista bukett från trädgården.




I min bukett hamnade slöjsilja, bergsklint, lavendel, kaprifol, gräsvippor från Miscantusgräs och kärleksört. Mina dahlior kom aldrig ner i jorden i år så till nästa år har jag bestämt mig för att prioritera massor med dahlior som man kan plocka in i generösa buketter den här tiden på året.





En enkel glasburk från loppis används flitigt till buketter hos mig. Det är blommorna som skall synas och framträda även om det är kul med vackra vaser också.




Lååång mellanlandning

Ghita och Madame Boll står i landet runt huset där det inte är så mycket utrymme och har det riktigt trångt. Tanken var att dom bara skulle mellanlanda där innan de skulle flyttas ut till sin riktiga plats i trädgården. Mellanlandningen har dragit ut på tiden och den riktiga platsen har jag inte riktigt hittat än. Så jag är glad att hon överlevt och blommar om och sprider sin fantastiska doft !

Inlägget om när jag drabbades av rosfeber och mellanlandningen började hittar du HÄR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och tack för alla fina kommentarer i förra inlägget !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Underbar bukett, men jag tror inte det är den sista för i år! Du hittar säkert material till flera framöver... kanske inte lika magnifika... men ändå.
    Planteringarna i förra inlägget platsar i vilken trädgårdsinspirationsbok som helst, åh, vad jag gillar den väl avvägda kompositionen med de tuffa uppstickarna! Och tänk vad den rostiga pytsen gör sig bra, gifter sig om man ska prata gourmetspråk. Du är så himla duktig Isa! En sann inspiratör!

    Höstkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är så härligt att kunna plocka in så fina buketter nu i oktober, det är vi inte vana med. Här plockade jag i luktärtor som stå här på bordet och doftar gott längtar lite till sommaren igen när jag ser dom.
    Ha det got och njut dagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Vackert! Jag tycker att rosen ser ut som Mme Boll, men jag är ingen rosexpert direkt :-) När det gäller dahlior så tänker du helt rätt, mer högproduktiv planta finns knappt. I fjol plockade jag dahlior till slutet av november... Jag planerar att sätta in de få jag har i kruka i växthuset ganska snart, för att ge dem lite värme och förlänga blomningstiden för dem.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Vacker bukett men inte är det väl den sista? Blir det en mild höst och snön väntar med att falla så blommar mycket ett tag till hoppas jag!

    Bästa hälsningar,
    Anna

    SvaraRadera
  5. Här letar jag riktiga platser till 3 Austinrosor som jag föll för på ett trädgårdsbesök i juli. Har hittat platserna men det finns en del i vägen ;-)) så jag gräver bort och gräver bort.
    Härligt att ha plats och möjlighet för mellanlandning.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Höstens buketter är så ljuvliga. De håller kvar sommaren liksom.
    Så vacker din bukett blev.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Så söt bukett, den ser ju riktigt somrig ut! Är den vita slöjsilja? Jättevacker är den...
    Ha en finfin dag!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Very nice flowers. If you have a moment, see my note "puff ball". It is super plant for any bukett.
    Hilsen

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa