torsdag 10 september 2015

Slöjsiljan - en ny bekantskap!



Vacker i olika stadier

Nu blommar en ny favorit i trädgården - Slöjsiljan. Fröerna kommer från Enkla blommors vackra sortiment och den här skönheten visar sig i så många olika stadier. Hon blommar i augusti - september och är en välkommen sensommarväxt som också är omtyckt av fjärilar och bin.




Högväxt dam

Hon är en högväxt dam som kan bli upp till 1.5 m vilket jag inte riktigt hade räknat med. Så till nästa år vet jag var jag inte skall så henne. Längst bak i en rabatt blir hon helt perfekt. Nu slåss hon med silverpäronets grenar framför växthuset i rabatten som påbörjades i våras.




Älskar det där skira i olika blomningsstadier för att slutligen blomma ut för fullt.




Underbart kanske är kort men jag testar henne gärna inomhus (eller i växthuset) i höga vaser.




Ovanlig form

Glasflaskorna/vaserna hittade jag på loppiset i Hansjö och tyckte om den ovanliga formen och den fina gröna nyansen. Slöjsiljan får gärna återkomma hos mig nästa år så i höst blir det till att ta fröer (om det går) annars får jag beställa nya hos Enkla blommor och få hem en vacker förpackning att njuta av i dubbel bemärkelse !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Måste visa en till bild på henne i knoppstadiet - helt oemotståndlig eller hur ? DS.

15 kommentarer:

  1. Den är verkligen jättefin!!! Passar till allt i buketter, jag har haft den och nu kanske jag måste införskaffa den igen.

    SvaraRadera
  2. Vilken skönhet :)

    Påminner lite om de vilda hundkexen....fast ändå inte..

    Mysig stämning i ditt förra inlägg i växthuset. Måste skaffa ett ;)

    Man kan ju verkligen förlänga hela säsongen och det vill man ju !

    Ha det så bra !

    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Jättesöt!
    Men mina ögon är inte vana att särskilja hundkäx från kirskål, och här kom en skirare variant. Tufft för en nybörjare ;-)

    SvaraRadera
  4. Helt oemotståndlig! Och helt, helt i min smak! Jaså, heter den slöjsilja på svenska, jag har bara hört/sett Ammi majus. Nästa år ska jag ta mig i kragen och så. Så det så :)
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Den är helt ljuvlig! Så mycket i min smak. Snygg både i rabatten ochi vas inomhus, helt perfekt.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Det var en mysig blomma tänk att det finns de blommor som har så många olika stadier att njuta av. Den kanske man ska överväga nån gång. Tar den stor plats inte bara på höjden??
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Jaaaa, verkligen oemotståndlig! Vill också ha. Kommer verkligen till sin rätt i de höga vaserna. En av mina favoritfärger till på köpet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Vacker! Denna typ av blomma blir så fin i buketter. Har man tur kan man hitta liknande vildväxande, fint att blanda upp med!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  9. Oemotståndlig blomma och oemotståndliga bilder!

    SvaraRadera
  10. Så otroligt vacker! Denna blomma har jag nu noterat i mitt blommiga block...
    Ha nu en skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Så vacker och skir....helt bedårande....=)

    Ha det gott !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Så fin i både rabatt och vas!

    SvaraRadera
  13. Så vacker. Du har intressant och fin blogg. Hälsningar från Finland :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa