onsdag 5 augusti 2015

Zonalpelargonen Picotee Pink!



Ny favorit med rosaskimrande kjolar !

I år har jag fått en ny favoritpelargon. Zonalpelargonen  Picotee Pink. Beställde henne som stickling från odla.nu i våras och efter några omplanteringar levererar hon undersköna romantiska blomklasar i ljuvliga vita och rosa nyanser. Hennes små kjolar kantas av en rosaskimrande rand.




Blommorna är enorma och knopparna som precis börjat slå ut är mestadels vita, i alla fall på mina exemplar. Hon skiftar en hel del den här damen och bjuder på olika nyanser.




Eftersom det varit en sån regnig sommar har hon fått husera i växthuset. De andra sticklingarna som fått stå ute är inte alls lika frodiga som växthusexemplaret. Dessutom har jag inte skolat om alla en andra gång än. Det står på att-göra-listan. Har stått där länge - kom jag på.




Här är en annan skönhet från pelargonutställningen hos rehabiliteringsträdgården Haven på Österlen.




Rococo var namnet. Tror det är en rosenpelargon. Helt fantastisk och väckte ha-begäret !




Plockade pelargoner i eufori !

Okänd skönhet. Det fanns hur många sorter som helst och det bästa var att dom även hade försäljning av stora sticklingar. 4 st för 100kr. Rena klippet. Fast snyggingen här ovan fanns inte bland dom.

Jag och en nyfunnen trädgårdsvän plockade runt bland alla växterna och tipsade varandra i eufori. Den nyfunna radade snabbt upp 12 st på disken och på andra hörnet trängdes mina 4. Hade ju lite andra växter och loppisfynd som skulle med hem i bilen. Nu växer dom till sig i växthuset.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Picotee Pink en riktig sötnös. Verkligen bedårande med den lilla kanten som doppad lite lätt i karamellfärg. Jag gillar förstås alla pelargoner även om jag inte har mycket själv att skryta med. De tenderar liksom att bli bortglömda just i såbestyren på våren när de som mest skulle behöva all TLC.
    Ser att jag missat några inlägg s jag har läst ikapp. Gurkört också helt bedårande i sin lilla burk och möblemanget med dörren på uteplatsen helt i minsmak. Ett liknande täcke skulle jag också vilja ha.
    Ny ska jag moppa iväg till Tyrolen och äta en lätt kvällsmat. Ska bli skönt med lite fläktning i värmen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så söt nyförälskelse du har! Tack för uppskattningen av min balkong, nästa år ska jag ha sparsammare med rött men kan tänka mig att blanda pelargonfärger hejvilt... ännu mer medelhav vill jag ha!
    Underbar är din stora pelargon och så bra den passar där i charmiga piedestalen med den fina gröna färgen som jag är så svag för.

    Ha det bra i nya sommarvärmen, just idag bara en mellandag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ja du en pelargon sommar ute är det då verkligen inte. Tur att det finns växthus.
    de har blivit fina och kraftiga all ser jag
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Underbar Picotee Pink! Min pelargonkärlek har växt sig ännu större i sommar, för pelargonen är faktiskt den ultimata sommarblomman. De långstjälkade passar dessutom alldeles utmärkt i buketter, håller hur länge som helst. Picotee Pink skulle gärna få bli medlem i mitt egen lilla pelargonlag, ska hålla ögonen öppna nästa gång jag är på en plantskola!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Verkligen helt underbara bilder och "Picotee Pink var helt bedårande....=)

    Ha det gott!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder på underbara pelargoner ! :) Är nog bland det mest somriga som finns...måste alltid ha några både ute och inne varje sommar.
    Har dock svårt att få dem att övervintra trots upprepade tappra försök..men har inte gett upp !

    Ha en härlig dag
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Åh, men vad fina! Jag älskar dom som är vita och skiftar i rosa. Eller tvärtom. Men rosavita i alla fall. Underbara!

    SvaraRadera
  8. Så vackra! Färgen är verkligen läcker.
    Ang recept på marängtårtan så är det löjligt enkelt: en färdig marängbotten + en ½ sats av Leilas lemon curd. Och sen färska bär. Löjligt gott och beroendeframkallande...

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa