söndag 12 juli 2015

Uppdukat i växthuset !



Plocka in trädgården !

Ibland är det kul att duka lite extra men ändå enkelt när man har gäster i växthuset. Att använda sig av det som finns i trädgården för tillfället. Fast det bästa är ändå sällskapet och vackert väder vilket det verkligen var i går kväll. Vi kunde sitta med båda pardörrarna öppna ända till midnatt även om myggen vällde in den sista timmen. Det är första gången på 10 år som jag upplevt så mycket mygg i Närke.




Jag hade ingen murgröna att knyta runt linneservetterna men en ranka från jordrevan gick lika bra. Den håller sig inte fräsch så länge i värmen men tillräcklig lång tid för att ge ett vackert intryck på bordet när gästerna anländer.




Rosorna blommar för fullt just nu så det var bara att gå ut och plocka några stänglar att stoppa ner i glasflaskor på bordet. Rosenblad finns ju också i överflöd så det kan man strössla med runt flaskorna.




Litet konstverk som räcker långt !

Sen har jag en favorit som jag alltid dukar med och som tillför en otrolig färgklick samtidigt som det är ett litet konstverk på bordet. Glasunderlägg designade av Carolina Gynning. Födelsedagspresent av äldsta sonen med flickvän i fjol.

Egentligen hade jag önskat mig tallriksunderlägg men är jättetacksam för att dom valde glasunderläggen istället.  Det lilla konstverket räcker långt och gör mig alltid glad trots att kvinnan gråter på målningen - paradoxalt nog.




Det enkla är oftast det vackraste. Och att plocka in det som råkar blomma i trädgården för tillfället.




Inget slår makens hemrökta lax !

Nu hoppas jag på många såna här fantastiska kvällar som vi hade i går. När man kan njuta av sommarvärmen, umgås och smaska på makens hemrökta lax i röken från 70-talet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Så inbjudande och fint det blev Ja nog behöver vi många fler så fina dagar och kvällar som igår.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt att äta i växthuset, och vilken fin dukning, vackra underlägg från Carolina Gynning, förstår att du är glad över dem!

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken fröjd att få slå sig ner i ditt vackra växthus med den dukningen och egen rök lax....Mmmmm...:)
    Fina bilder från Österlen och bra tips på ställen att besöka! Har alltid en längtan att återvända dit.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa