måndag 20 juli 2015

Har jag odlat tistlar i rabatten ?



Vilken sort är hon egentligen ?

Man skulle kunna tro att jag odlar tistlar i perennarabatten. Eller en variant av bergsklint. För den här damen liknar båda varianterna. Hennes knoppar är alldeles klotrunda och stinna och enligt växtbeskrivningen på fröförpackningen skulle hon bli ca 60 cm hög. Fast det stämmer inte alls.

Jag drog upp henne från frö i fjol och förra sommaren bildade hon yviga bladrosetter med flikiga blad i rabatten. Det är först i år hon spricker ut ur sina märkliga knoppar. Väddklintsmadamen "Greater Knapweed".



Får flytta in till de vilda !

Hon bildar 90-120cm höga buskar och passar inte alls in där jag planterat henne med sina gängliga stänglar. Hon skall tydligen vara en riktig bi- och fjärilslockare med sina nektarrika purpurfärgade blommor men hitills har jag inte märkt något av det.

Det blir till att flytta alla plantorna i höst. Kanske till den viltplantering jag planerar framför växthuset (berättar mer om den i ett annat inlägg). DÄR skulle hon nog passa alldeles utmärkt !




Klipp, klipp !

Annars är det mycket nedklippning och rensning överallt just nu av överblommat. Riddarsporrarna och nävor som ser ut som midsommarblomster hamnar i komposten. Det är inspirerande att se hur de som är kvar i rabatten och som fortfarande blommar framträder på scenen när de aktörer som gjort sitt försvinner ut från estraden för i år. Och snart dansar solhattarna och sköldpaddsörten in för sista akten!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Flitens lampa lyser! Skönt att få rensa ibland. Ser härligt ut hos dig!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Mycket färg i din rabatt och så bra det blev med staketet i bakgrunden.
    Tisteln var en kul blomma. kommer säkert att bli bra när du får ordning på det. Nog kan man klippa hur mycket som helst just nu. Får nog vattna lite ikväll det är så torrt fast det kommer skurar av regn men det blåser torrt ganska så fort.
    Önskar dig härliga dagar i solen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Disse ligner på dem jeg tok med meg fra grøftekanten og som nå er i ferd med å blomstre. Fine villinger. Flott i rabattene dine. Hjelper på med litt renskning.

    Ha gode dager.
    Jannicke

    SvaraRadera
  5. Visst ser den ut som en tistel, riktigt söt även på knopparna. Det är härligt när man får rensa ur rabatterna. Sen ser det så fint ut igen. Tänk vad fort tiden går, snart är det dags för sensommarblommorna att göra entre. Ha det fint/ Titti

    SvaraRadera
  6. Det var en annorlunda bergklint. Kommer att bli superfin i vilda rabatten. Inte mycket insekter här heller. Har varit för regnigt och blåsigt tror jag.
    Låter så sorgligt när du säger sista akten. Kan vi inte säga mellanakten åtminstone, högsommar. Jag har ju knappt börjat njuta ännu och inte ens haft ledigt. Första höstastern har faktiskt slagit ut och floxen är på gång.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Vacker klint. Passar nog väldigt bra i den vilda rabatten. Så mycket insekter har inte vi heller i trädgården men jag såg många olika fjärilar i gräset längs vägen när jag var ute på cykeltur i förra veckan. Vi kanske skulle ha lite mer ogräs i våra trädgårdar ;-))
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Adet där med att rensa bort överblommat går ju bram, men att ta bort sånt som blommar men har fått breda ut sig för mycket är lite kluvet för mig. Man är ju så glad för allt som blommar, men när man väl har bestämmt sig att klipa bort lite nävor o annat så blir det så mycket bättre.
    Då får de andra en chans, vart sporrad att fortsätta och våga lite mera nu efter ditt inlägg.
    Ser jättefint ut hos dig! Hoppas du har en bra sommar! kram Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Rensning i rabatterna tycker jag egentligen är ett ganska tråkigt jobb. Men det brukar bli fantastiskt bra när det är klart, så det är bara att bita ihop. Heja dig!
    Hos dig ser det fantastiskt fint ut och jag gillar verkligen färgen på den där klinten!
    Ha det fint

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa