onsdag 12 mars 2014

Utlottning av biljetter till Nordiska trädgårdar!

Bild Stockholmsmässan

Urban Fägring, årets tema!

Har fått möjligheten att lotta ut två st biljetter till trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar som pågår nästa vecka 20-23 mars på Stockholmsmässan. Årets tema är Urban Fägring. Ingen plats är omöjlig att odla på och alla kan är budskapet.


Från en av idébalkongerna i fjol


Har man ingen trädgård kan man ändå ha en liten odling på fönsterbrädan eller odla i hinkar och krukor på både tvären och höjden på balkongen. Eller förvandla ett övergivet järnvägsspår till en grönskande oas tillsammans med andra odlingsfrälsta. Kort sagt - det finns inga gränser för var och hur man kan odla !


Interiör från Himmelstalunds Idéträdgård i fjol


Personligen tycker jag det skall bli spännande att se idéträdgårdarna där bl.a. Carl  Larsson-gården är med för första gången och Astrid Lindgrens Näs som är under uppbyggnad.

Ett annat inslag på mässan är en utställning med flera av Sveriges största parker och trädgårdar så därför är frågan du skall besvara för att delta i utlottningen:

Vilken park är din favorit och varför ?

Skriv en kommentar med svar på frågan och du deltar i utlottningen !
Utlottningen pågår till 17 mars och vinnarna meddelas 18 mars och får biljetterna digitalt.

Lycka till !
Kram/Isa

18 kommentarer:

  1. Klart jag vill vara med och tävla, så min motivering är:
    Bergianska trädgården i stockholm. Jag älskar dess mångfald. Det är allt från helylle svensk bärodling till japanska dammar.
    Det finns en mängd olika växter, dofter och känslor i den parken.

    SvaraRadera
  2. Drömparken i Enköping. Trots att den inte är stor så tål den att besöka gång på gång. Det händer mycket under årstidernas gång, och det är ju ytterst sällan en park är vacker under vintern - men det är Drömparken med alla fröhus och spännande former som får stå kvar.

    SvaraRadera
  3. Hej Isa,

    Fniss, "Urban Fägring, vilket lustigt efternamn" tänkte jag just, sekunden innan hjärnan insåg att betoningen på "förnamnet" var fel.
    Jag vill också gärna delta i utlottningen. Min favoritpark är Slottsparken/Kungsparken i Malmö, med sin blandning av väldigt gammal och välplanerad parkkänsla, och Malmö Stads och parkgruppens underbara planteringar. Jag har sån tur att jag cyklar förbi parken på väg till och från arbetet, så jag kan få en parkdos varje dag om jag vill!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Jag vill också gärna vara med i utlottningen. Enköpings många parker har mycket att bjuda på, Fridegårdsparken med sitt lugn och sin grönska är en stor favorit men vad det gäller mångfald måste nog jag nog, liksom Betina säga Drömparken. Inte så mycket park i fråga om lummighet och grönska och vandrande skugga man kan sitta i men i stället en skog av oerenner som man kan botanisera bland. På våren ett hav av vårlökar - salviafloden som redan nu rinner ner i Enköpingsån i en flod av krokus, senare Savlia. Under vintern pryds parken av vackra vinterståndare, bland annat rosenflockel och glansmiskantus.
    En fantastisk park att besöka. :-)

    SvaraRadera
  5. Synd att jag redan köpt biljetter, men om jag ändå får säga en park blir det Linnéträdgården i Råshult utanför Älmhult

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt!
    Öland ligger mig varmt om hjärtat så det får bli parken runt Solliden slott. Där har jag vandrat runt många gånger som barn och känner bara värme, sol och mycket grönska i själen när jag tänker mig tillbaka dit. Nu för tiden blir resorna till Öland få, men till Kristi Himmelsfärdshelgen åker jag, min mamma och mina två systrar dit för några dagars avkoppling och insupning!
    Trevlig helg! Gisella

    SvaraRadera
  7. Min park är nog stadsparken i Örebro jag spatserar gärna där på sommarkvällarna och njuter, men Botaniska i Göteborg är förstås en stor favorit med som gett mig mycket inspiration

    SvaraRadera
  8. Ville så gärna delta men jag kommer inte att åka till trädgårdsmässan i år. Suck! Önskar alla lycka till i tävlingen.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Nu såg jag att någon redan svarat Drömparken i Enköping men jag svara faktiskt detsamma. Det finns massor av inspiration där och sedan är det ju ett landskap som har samma klimat som jag i min trädgård (bor i Täby) vilket gör att jag kan ta med mig mycket av ideérna därifrån hem och pröva dem där.
    Annars är mitt absoluta favoritställe Sofiero och jag måste dit varje år för att kunna andas och leva.
    Mvh Lena Baker
    bakerscorner@live.se

    SvaraRadera
  10. Fina tips man får här på parker att besöka!En speciell park är Kinaparken vid norra Vättern om man vill se något annorlunda.Jag hoppas hitta en ny favorit snart.Jag har aldrig besökt mässan,så nu håller jag tummarna ;-)
    Varm hälsn J

    SvaraRadera
  11. Som hundägare så gillar jag Haga parken vid Drottningholms slott.
    Man har hundöarna att gå runt på med hunden och hans kompisar:)
    sedan promenerar man runt i parken runt slottet innan man avslutar dagen med en trevlig lunch.
    Rekommenderar varmt er att åka dit om ni inte varit där tidigare, och speciellt er hundägare.

    SvaraRadera
  12. Parken jag gillar är på cykelavstånd, sommartid, Boulognerskogen i Gävle bara därför att de finns en grupp unga, "Omställning Gästrikland" och som odlar i det vilda gräset i pallkragar. Tillsammans upptäcker de kraften i det lilla fröet och den oslagbara smaken i eget odlade grönsaker, godsaker!

    SvaraRadera
  13. Stadsparken i Örebro, också utsedd till Sveriges vackraste park häromåret, är ju svårslagen. För visst är dammen med Brixels staty Balans en av de mest rofyllda och vilsammaste platser som finns. Och Helge Lundströms stenträdgård med vattenporl bland stenarna är bara så snygg. Och att besöka magnolialunden och släppa fram alla sina vårkänslorna på en och samma gång! Kan det bli bättre?

    SvaraRadera
  14. Botaniska trädgården i Göteborg. Den har allt en vacker park ska ha. Vi ska till Stockholm Nästa helg så ett besök på mässan är in planerat. Ha en bra dag. Stefanhkan@yahoo.se

    SvaraRadera
  15. Stadsparken i Karlstad med många underbara Magnolior. Ska åka till Mässan för första gången. Ha en bra vecka. Gunilla

    SvaraRadera
  16. Min favorit park är tyvärr en bit bort. Versailles i Frankrike. Jag älskar den otroligt organiserade parken med dess Alice i underlandet känsla. Skulle kunna gå i många timmar och alltid hitta nya gömmor av små underverk.

    SvaraRadera
  17. Jag röstar för Botaniska i Göteborg för därifrån hatr jag så många fina minnen...
    ase.wastberg kanelbulle telia.com

    SvaraRadera
  18. Hej Isa!
    Fin blogg du har. Visst vill jag delta i utlottningen av biljett till Trädgårdsmässan.
    Jag vill nog säga att det är min egen lilla "park" - trädgård som jag uppskattar allra mest. Den ger mej glädje över att ska något som sedan växer till en skön grön oas.

    Till saker hör att vi köpte vår stuga förra sommaren. Och nu planeras det för fullt. Jag bara älskar att "hålla på" i trädgården.

    Hälsningar
    Mari-Anne i Gävle

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa