måndag 10 februari 2014

Utlottning köksträdgården !



Små fröpåsar gör gott för själen !

Abstinensen är stor nu efter trädgårdsliv och allra mest längtar jag efter köksträdgården. Bläddrar bland fröerna, drömmer och skapar grönskande inre bilder för att stå ut med vintern även om det doftar vår ute just idag.

I år blir det många fler kryddor hos mig. Väntar just nu på en leverans med kryddfröer från Odla.nu - tänk att så fort jag går in på någon sida med fröer och botaniserar och klickar hem ett gäng så mår jag genast mycket bättre. Att beställa små påsar med lovande, doftande, blommande eller grönskande innehåll är garanterat bra för själen !




Vad kommer du att odla i sommar ?

I helgen letade jag bland mina dvd efter trädgårdsinspiration och upptäckte att jag hade två exemplar av Trädgårdsskolans Köksträdgården. Så nu lottar jag ut det osprättade exemplaret. 96 minuter med allt från tips  på hur du ritar och anlägger en köksträdgård som både är till nytta och prydnad till smarta genvägar och enkla lösningar kan bli din.

Skriv en kommentar om något du kommer att odla i din köksträdgård till sommaren så deltar du i utlottningen med en lott !

Vinnaren dras den 14 februari, på ALLA hjärtans dag !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

17 kommentarer:

  1. Det låter spännande med den i utlottningen klart jag vill va med, Jag skall ju odla grönsaker och sånt för första gången i vår på min koloni, nu när lådorna är färdiga. det blir lite säkra kort. Potatis, lök av lite olika slag, sallad och persilja naturligtvis. Sen får jag se vad det kan bli, vinner jag kanske jag får nya tips där.
    Ha nu en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jeg såede 6 forskellige slags chili og nogle cherrytomater for godt en uge siden og næsten alle har spiret, så i dag skal jeg have mine plantelys hængt op, så de kan få lys!Om en måneds tid vil jeg så sommerblomster som bl.a. voksurt(min yndlingsblomst),lathyrus,stolt kavaler, persille, porrer mm.

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Så trevligt att hitta hit från Nordiska havebloggere. Du har det verkligen fint hos dig, både på bloggen och i trädgården! Vilket växthus!
    Och som av en slump så har du utlottning ;) Har ganska nyss (igen) börjat att anlägga och odla i köksträdgården. I år ska det bli morötter, ärtor, bönor, pumpor, lök i olika varianter, chili och kanske lite annat - du vet ju hur det är när man förlorar sig i fröernas värld...
    Ha en fin start på veckan // Allis

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Åh, i år har jag stora planer! Jag ska bygga ut min köksträdgård och i anslutning till den blir det en pergola. Men det är inte bara utseendet som blir nytt - jag ska också prova nya grödor: Jordmandel är helt nytt för mig, precis som sockerärten Carouby de Maussane (som förövrigt ska få pryda pergolan).
    Sen blir det såklart vanliga favoriter i växthuset - tomater, gurka och paprika.
    :-)

    Kul idé med tävling förresten!
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig utlottning! Jag ska odla massor så jag köpte lite nya salladsblandningar samt polkabetor från Franchi på flygplatsen i Amsterdam, sen ska jag så de blå sockerärtorna jag köpte i England och som jag provade förra året, jätte vackra och goda, skulle tro att det blir minst 6 sorters potatis samt olika sorters squash och bönor...ja listan kan göras lång och jag längtar sååå!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Så härligt att planera. Vi har ju flyttat så nu äntligen har jag ett växhus. Växhuset ska flyttas är meningen för att få mer sol så det dröjer innan jag kan piffa. Men en sådan energikick att bara titta på blomsterbloggar och titta i alla blomstertidningar. Underbart!
    Kram på dig från Maria

    SvaraRadera
  7. Hei! Hvordan kunne jeg glemme at jeg har den. Gjett hva jeg skal se på i kveld! Hjertelig takk for påminnelsen. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  8. Först vill jag tacka för din varma och känslofyllda kommentar på mitt inlägg 'Lycka!'

    Om du frågar mig ( som egentligen inte är jätteproffsig på odling eller har så stor plats, men som sår i omgångar) vad jag ska odla så är det :
    Två omgångar färskpotatis, massa olika bladväxter och örter, lök , speciellt rödlök som är sötast i smaken) rödbetor, bönor, squash, svartkål. En bondböna jag kan rekommendera är den vackra och supersnabba 'Vicia fabia Leguminosae'. Den får underbara vit-svarta väldoftande blommor och ger riklig skörd. Den sistnämnda var mitt bidrag till din tävling.

    Kram Luna

    SvaraRadera
  9. Vill gärna vara med på utlottningen! Behöver en dos inspiration och bra tips just nu när planerinegen av trädgårdslandet pågår. Fröerna är redan hemma som t.ex. Spetskål 'Kalibos' och Grönkål 'Nero di Toscana' båda två Kulturarv från 1800-talet. Blandar upp med Linnétagetes 'Burning Emb' och givetvis min favorit Guldzinnia 'Jazzy Mixture'. Ett annat samplanteringstips som ska testas är krusig persilja tillsammans med blålila mini peséer.
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  10. Vad roligt!
    Jag ska så broccoli och vaxbönor i år. Supergott och ett bra alternativ istället för potatis.
    Drömmen är ju din köksträdgård...makalöst ljuvlig!
    90 minuters råd och hjälp om en sådan kanske skulle få fart på spaden! ;))
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  11. Åhh, nu längtar jag tills det blir dags att gräva om i pallkragarna och pilla ner alla fina frön! Mest längtar jag efter spenaten, som jag skulle kunna leva på 365 dagar om året. Spenat får det alltså garanterat bli i år också!

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Helena i Uppsala
    Jag har blivit så förtjust i ruccola, men tycker att det är alldeles för dyrt i affären.
    Kanske kan jag lyckas att odla det själv?

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag vill gärna vara med i utlottningen! Har massor att lära om trädgård och odling.
    Helen Larsson

    SvaraRadera
  14. Förutom våra potatisar med gamla härliga sorter som gammal Svenskröd och Early rose samt diverse grönsaker och bär så är årets projekt jordärtskocka och chili! Hoppas det går bra för det är såå gott med båda dessa! Med vänlig hälsning, Gun

    SvaraRadera
  15. Hej! Vill gärna vara med i utlottningen!
    I min nya trädgård ska jag så sallad, morötter, lök, vaxbönor, bondbönor mm. Även ringblommor som jag ska använda till salva och olja. Och potatis förstås, min favorit är Amandine.
    Tack för en inspirerande blogg!
    /Anna-Lena

    SvaraRadera
  16. Tack för en fin och inspirerande blogg som jag kikar in på varje dag! Som nybliven mamma tänker man på att ge dottern inte bara en spännande trädgård att utforska utan också nyttigheter, ekologiskt och närodlat så klart. Spenat, morötter och smultron står på vårens odlingslista! /Malena

    SvaraRadera
  17. Kul - jag vill gärna vara med på utlottningen! Kanske får jag lite tips på hur jag ska lyckas bättre med bönor, som är en verklig favoritgrönsak för mig. Det ska ju vara så lätt, men jag har svårt att få dem att gro. Men i år SKA det lyckas!!
    Kram och trevlig helg!
    Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa