tisdag 9 juli 2013

Kär i Ola Fiskare !




Livsglad liten ros !

När jag besökte Rostorget i Simrishamn möttes jag av rosenportaler vid varje ände på rostorget som dignade av  den sötaste lilla ros man kan tänka sig...... framför allt var det växtsättet som jag blev kär i - den såg så otroligt livskraftig och livsglad ut !




Uppfyller alla kriterier !

Blomvilligheten verkar vara enorm och hela klasar av blommor blommar i alla de ljuvligaste rosa nyanser - från mörkaste cerise till ljusaste rosa. Det lokala namnet på den här rosen är Ola Fiskare och den blev utsedd till årets ros på Österlen 2008.

För att bli utsedd till årets ros krävs att den ska vara vacker, tålig, odlingsvärd och ha växt på en och samma växtplats i minst 50 år. Den här rosen uppfyller alla de kriterierna.




Hemforslad över haven !

Rosen Ola Fiskare har växt hos Ola Johnsson i Skillinge i tre generationer och kom ursprungligen till Österlen med Olas farfars far som var sjökapten. Rosen har också härom året identifierats som den tyska rosen Wartburg så på Österlen går den under båda namnen - vilket inte hjälpte mig nämnvärt i min jakt på den !






Hoppas på träff med vackra Ola !

Har man blivit kär så har man - jag jagade runt på Österlen efter någon plantskola som sålde rosen men fick tyvärr inte tag på den. Även om Österlen har en helt annan växtzon så hade det ändå varit värt att prova i något blåsfritt soligt hörn i zon 3 - man vet ju aldrig - ibland kan ju kärleken vara besvarad!

Kanske blir det en Ola Fiskare i trädgården ändå till slut - Tågarps plantskola har den under uppodling - så innan vintern och senast nästa sommar hoppas jag på en träff med vackra Ola !




Knökfull bil även utan Ola !

Rosveckan pågick för fullt när vi besökte Österlen så hela Österlen låg insvept i rosdoft - underbart att få njuta så av alla vackra primadonnor och öppna trädgårdar - och inte kom jag hem lottlös fast jag inte hittade Ola.

Bilen var knökfull med allehanda växter på hemvägen - vi fick packa om bilen några gånger för att få plats med allt ......... så nu väntar angenäm grävning i trädgården !

Ha det så gott i sommarvärmen alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Förstår att du fastnade för Ola! Väldigt fin!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  2. Förstår din "kärlek"...en helt bedårande vacker ros...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Det är något visst med Österlen och rosor, som tycks trivas alldeles förträffligt där.
    Och Simrishamn är verkligen ett ställe som är värt ett besök!
    Ska bli spännande att se vad du packat ur bilen där hemma.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Men ååå så vackert! Förstår att det blev kärlek där..;)
    Å dina virkade krukor..åå så fina..å den där skylten som inte passar hos dig..;) Den kan bo hos mig..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. En trädgårdstripp till Österlen skulle jag inte säga nej till:) Det är underbart där nere!
    Ser ut att vara en snyggen den där Ola!! Hoppas den funkar hos dig, när den anländer.
    Ha det gott med grävningen!

    SvaraRadera
  6. Vilken lycka att få träffa Ola! Han kommer säkert att trivas hos dig när du hittar honom! Ska bli kul att se vad du haft med dig för annat gott... för du visar väl?

    Kramar i solen.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Det var då märkligt att en sådan stilig karl skall vara så svårfångad! ;-) Kanske många om budet?! ;-) Men en vacker dag sitter han nog säkert rotad i din trädgård. Tack för ett väldigt, väldigt fint inlägg!

    Fortsatt trevlig sommar!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Hej Isa!

    Följer din blogg, tack för alal avckra bilder på ditt växthus och trädgård!

    JAg köpte själv en Ola Fiskare till vårt somamrställe i Borrby Tuvor i somras. Elsie på Roskraft i Östra Hoby skall du bege dig till nästa sommar. Hon har plantor, kan vara bra att boka då de hon hade var rätt små och hon hade inte så många vill jag minnas!


    Hälsn Gizella

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa