söndag 30 september 2012

Härligt vildvuxet i köksträdgården del 2



Jag ville ha mycket blommor i min köksträdgård .... för att det skulle bli en vacker plats att vistas i och titta ut på innifrån växthuset !  Kryddtagetesen har dominerat  ... inte visste jag att de där små små plantorna som jag satte ut skulle växa sig så här frodiga och välla över kanten så där som jag älskar när växter gör !


Det dröjde inte länge innan jag fick ta bort persiljan och de 2 större tageteserna Vanilla i mitten i den låda där jag satt kryddtagetesen. Dom hade ingen chans att få något utrymme när kryddtagetesen satte fart ! 

Bra att veta till nästa år och tänka på när plantorna skall sättas ut igen ! Kryddtagetesen tar sitt utrymme och sedan blommar den till frosten kommer !




Vallmo har jag aldrig haft tidigare och den här sorten kommer från Nina med bloggen Min Eden som så frikostigt delade med sig av sina fröer. Jag hade tänkt att sprida ut fröer över hela trädgården men av någon anledning glömde jag bort det i våras !




Jag sådde dom egentligen i landet runt huset och sedan flyttade jag en del hit till köksträdgården. På sin gamla plats fick dom slåss om utrymmet så här får dom växa fritt !



Rufsigt vacker frisyr ! 

Nu i höst skall jag strö ut fröer både från denna vallmo och Claus Dalbys vallmo som jag fått fröer av  från Ann-Charlotte med bloggen  Rosor, Magnolia och mycket mer . Vilken tur att det finns snälla bloggvänner som så generöst delar med sig !

Nästa sommar vill jag kunna njuta av dom överallt i trädgården och sedan hoppas jag på att själv få bli en generös bloggvän nästa höst !

Ha det så gott alla !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Men vilken vacker vallmo! Och visst är det härligt med växtkraft, och riktigt roligt att prova sig fram och få egna erfarenheter som inte går att läsa sig till :). Ha det gott vännen! //KRAM Marie

    SvaraRadera
  2. Haha! Ibland blir det lite tokigt... jag satte krasse i framkanten på en pallkrage där jag odlar gurka.... den tog totalt över i år säkerligen pga allt regnande!
    Jag har oxå fått Claus Dalbys vallmo från en bloggvän och har inte satt dem ännu. Vet inte om de ska sås nu eller i vår!? Men nu är det som gäller alltså??

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen vackert i din köksträdgård och varenda gång jag ser staketet blir jag så glad :-) Måste verkligen komma iväg och hälsa på dig nästa år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Tagetes har verkligen blivit mina vänner från och med i år! I köksträdgården passar dom ju extra bra eftersom dom håller skadedjuren borta. Har tagit frön från alla mina sorter. Du kanske vill ha frön av Linnétagetesen? Vallmo har jag en blek apricosrosa, frön finns!
    Jag vill jättegärna ha jordgubbsplantor:) I höst eller i vår?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är samma rosaröda vallmo, som även jag fått av en bloggvän. Den blommar verkligen länge!! Vallmon 'Claus', har en mycket kortare blomning och sedan blir den ganska ful, så man kan tänka på det när man sår den. Fantastiskt fin köksträdgård du visar!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Jag blir alltid så glad av att titta in hos dig. Vilken frodighet det blev i trågen! Kanonjord eller bara ordentligt vattnat? Fick du lite vallmofrö över så får du gärna posta något lite till mig, jag är väldigt svag för de tunna kronbladen...

    SvaraRadera
  7. Underbara vallmo du visar! I somras blev vallmon min favorit bland ettåringarna, vilka skapelser! Tack för din sprudlande inspiration. Jag blir alltid glad av att titta på din sida. Varm höstkram / Carolin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa