torsdag 17 november 2011

På besök hos Tage Andersen del 3 !


Eftersom dom senaste inläggen på bloggen handlat om design, färg och form så fortsätter dagens inlägg på samma tema ! Här kommer en del opublicerade bilder från besöket hos Tage Andersen i början av juni .... ett oförglömligt besök ... hos en mästare som ställer alla begrepp på ända   !

Hur kan den stora "urnan" balansera på klotet ? Det här är en "typisk" Tage-installation på Gunillaberg ... rostigt, fullt med "pinnar" och sedan blommor som kronan på verket ! Det ser till och med ut som dom växer precis som Tage önskat !



Det här är entrén till huset i Gunillaberg ... med Tage själv på porträttet på väggen och med en variant på schäslong med de vridna benen som går igen överallt på anläggningen ... exteriört som interiört !


Ytterligare en variant av schäslong eller divan i samma material .


Himmelssäng som slår i taket !



Kan lila vara en av Tages favoritfärger kanske ?!



Rostiga vackra blommor ... både utomhus och inomhus ... gärna tillsammans med klippta pinnar !


Vackra runda takmålningar fanns inne i stora salongen ....där Tage återigen lekt med begreppen och vänt tavlan på väggen upp och ner .... visst tillför den upp och nedvända tavlan ytterligare en dimension till rummet som inte hade haft samma effekt rätvänd ... eller vad är upp och ned egentligen och vem bestämmer det ?!



ALLT på Gunillaberg känns verkligen konstnärligt, genomtänkt och äkta ... ALLT hör ihop och följer en röd tråd ! Att ställa korgar på pallar ... gärna flera likadana efter varandra var ett populärt tema !



Här kikar vi in i "cirkusdasset" ... liksom allt annat på Gunillaberg är också utedasset helt annorlunda ! Hur det ser ut exteriört kan du se i tidigare inlägg om besöket hos Tage !


På bilden upp till höger i den låga runda blomsterurnan på marken är Tages favoritblomma planterad ... den blommar med små blå blommor i augusti och jag tror den heter Pratcia .. ett ex fick följa med hem och du ser den i den gröna krukan i växthuset ... den växte bra och i september delade jag den och planterade ut i landet. Har ingen aning om det är en perenn eller om den klarar vintern ... men jag håller tummarna !

HÄR kan du läsa del 1 !!

HÄR kan du läsa del 2 !


Trevlig helg !
Kram /Isa

7 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, det är en trevlig konstnär.
    Jag gillar den mannens konst.
    Är jag i Köpenhamn så är det ett måste att besöka hans affär eller man kanske ska kalla det atelje.
    Ha det gott och en trevlig helg.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Alltså jag har aldrig varit på Gunillaberg... tack för ännu en titt. Jag gillar verkligens Tages blomsterkonst - som ung :-) älskade jag att besöka hans blomsteraffär i K-hamn.

    Så fint du bäddat åt din lilla älva... verkligen ngt i min smak.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Hoppas hoppas att K-resor gör om resan nästa år... här är en som ska hänga på låset! Tack för verkligen lockande och inspirerande bilder från en stor konstnär som varit en av mina favoriter i 20 år men som jag aldrig haft möjlighet att besöka.

    Ha en skön novemberfredag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. såå fint. Du har verkligen lyckas sälja detta ställe till mig. Ett besök där skulle jag gärna göra nästa sommar.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder på ett som synes härligt ställe. Det måste nog planeras in ett besök på Gunillaberg nästa sommar. Jag brukade åka till Norrvikens trädgårdar när Tage hade hand om det stället. Den mannen kan verkligen hitta på fantastiska skapelser.
    PS Den lilla blå blomman heter Pratia penduculata eller Blåpratia (Blåkryb på danska). Jag har köpt flera och tyvärr brukar de inte överleva ens hos mig i zon 1. Jag ser dem som sommarblommor men den är egentligen perenn.

    SvaraRadera
  6. Kul att se dina bilder. Inser att det stället är ett man MÅSTE besöka!

    SvaraRadera
  7. Jag tar mig en titt på din blogg varje dag! Du får verkligen till både text och bild :-)
    Ha en skön fredag kväll och fortsatt trevlig helg!!/Ingela

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa