torsdag 27 oktober 2011

En omruskad idyll !


De här bilderna är tagna efter min cykelväg till jobbet ... en ganska härlig cykeltur ... genom idylliska bostadsområden, hästhagar och vackra nästan avlövade träd så här alldeles i slutet av den vackra höstmånaden oktober.

Men idyllen har blivit rejält omruskad den senaste tiden ... det har skett två brutala överfall och rån på äldre ensamma kvinnor i deras hem i de här lugna villaområderna som jag cyklar igenom varje dag ... dessutom har det skett på dagtid !


Det första överfallet skedde för några veckor sedan på en 88-årig kvinna som precis hade begravt sin man och som just bestämt sig för att bo kvar i sin trygga invanda bostad. Flera personer trängde sig in mitt på dagen och den gamla damen misshandlades och fick en senare en hjärtattack ... hon är fortfarande kvar på sjukhuset.

I förrgår blev två andra äldre kvinnor i grannområdet brutalt rånade och misshandlade i sitt hem varav en fortfarande ligger på intensiven ... det är så fruktansvärt hur man kan ge sig på äldre försvarslösa människor i deras hem !

Dessutom blev en bil närmast trängd av vägen vid djurkyrkogården precis bortanför oss, där mannen blev rånad och misshandlad ....detta hände också i början av veckan .... vad är det för människor som gör sådana här saker mot andra människor ? Har dom inget hjärta i kroppen ?  Törs jag fortsätta cykla till jobbet ?

Jag blir så upprörd och illa berörd över detta som skett ... samtidigt skall man inte låta rädslan ta över ... utan låta livet fortsätta som vanligt ... men de gamla damernas liv är förändrat för alltid ... om dom överlever vill säga.

Jag brukar annars bara skriva om det som är positivt, gott och bra i mina inlägg för jag tror på att det man väljer att lägga sin energi på, det växer och blir starkare. Men de här händelserna kunde jag inte låta bli att skriva om , eftersom de berör mig så djupt och kommer så nära även om jag inte alls känner de som drabbats.

Om du tittar noga kanske du ser fasanen  mitt i bilden

Jag hoppas att polisen löser det här snabbt som ögat och att man aldrig mer behöver läsa om överfall på äldre människor och att man kan få tillbaka tron på mänskligheten.  Sen hoppas jag att de gamla drabbade damerna tillfrisknar och får tillbringa sin återstående tid på jorden i trygghet, gemenskap och med  mycket kärlek och omtanke ! Gärna i ett hus med en läkande trädgård !

Mycket kärlek även till er kära bloggvänner ! Tack för att ni finns och "lyssnar" på mig !
Sköt om er och ha det så gott !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Blir så illa berörd hur "små" som människor är inte dom som gör detta.
    Hoppas på en snabb lösning!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också det var förskräckligt när jag hörde det på nyheterna. Just åldringsrånen berör en väldigt illa. Man önskar ju alla äldre en trygg och skön tillvaro och så händer sånt här, USCH ! Hoppas de griper busarna snarast ! Förstår att det måste kännas otrevligt att förflytta sig på cykel när sånt här händer. Var rädd om dig !
    Kram
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Det är fruktansvärt det som hänt! Helt obeskrivligt och overkligt. Vad händer med vår värld? Vilka människor kan göra så här? Skrämmande!
    Var rädd om dej
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Man tror inte att det är sant! Grymt och urskinningslöst våld som man inte begriper. Hoppas damerna kan leva ett någorlunda normalt liv efter deras hemska upplevelser.
    Förstår att du funderar på din egen säkerhet, men som du skriver så vill man inte låta rädslan och våldet ta överhanden.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Det är ju inte klokt! Det värsta är att man känner sig så maktlös, att man inte kan göra något. Hoppas de tar personerna som har gjort detta. Och som du säger man kan inte låta dem vinna!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Undrar hur man är skapt i huvudet när man ger sej på gamla människor.Och varför måste man misshandla dom så illa.förstår att du känner obehag genom att du cyklar där genom det hände.Vet inte om jag skulle våga.hoppas polisen får tag på de skyldiga snabbt.

    SvaraRadera
  7. Kan bara hålla med om allt som redan sagts här. Stor tacksamhet över människor som ägnar sina liv åt att få rätsida på det som är tokigt i samhället. Mycket kärlek åt mänskligheten i allmänhet, och dem vi möter dagligen i synnerhet, eftersom det är där vi alla kan göra skillnad.

    Kram Outi

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa