söndag 6 mars 2011

Gör det ont när knoppar brister !?


Vi har gått i väntans tider här hemma den senaste vecka ! Maken överraskade med en bukett med jasmingrenar (fel, fel av mig ... det är Magnolia !) förra veckan och varje dag har vi gått och tittat och känt på knopparna och nu har dom slagit ut !

Nedanför vasen har jag hittat det omslutande höljet runt knoppen som den har släppt ifrån sig i bristningsprocessen och knoppen som vuxit fram har varit alldeles luden och len ... häftigt att se knopparna svälla och slutligen öppna sig i en vacker blomma !

Det har känts som man varit åskådare till en långsam födelse !

Undrar om det gör ont när knoppar brister ?
Karin Boye funderade ju en del på den frågan !

Ja visst gör det ont

"Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen."

En dikt att hämta tillit och kraft ur inför den nya veckan som väntar !
Kram/Isa

16 kommentarer:

  1. Så nydelig Isa. Jeg har bare sett hvit Jasmin før. Jeg trodde først det var Magnolia.
    Ønsker deg en fin Søndag.
    Hilsen Monica

    SvaraRadera
  2. Jaaa, du har nog rätt ... det är nog Magnolia ! Har varken haft Jasmin eller Magnolia tidigare ... och maken sa nog när han kom hem från blomsteraffären att det var Magnolia !
    Tack !
    /Isa

    SvaraRadera
  3. Så otroligt vacker Magnolian är! I år ska jag köpa en, har funderat på det i flera år men inte haft tid att göra en plats för henne. I år ska jag ta mig den tiden. Tack för härliga bilder och dikt. Boye är aldrig fel!
    Ha en trevlig söndag!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Skulle gärna ha en magnolia. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Dejligt digt, men det går vist ikke at tænke for meget på om planterne lider. Hvad så med beskæring? ;)

    SvaraRadera
  6. Vikken lyx! Mina magnolior får man inte skära i utan jag spar på knopparna en månad till, i bästa fall.

    SvaraRadera
  7. Den dikten är så vacker! Roligt tycker förståss jag att det är att Karin Boye kommer härifrån Huddinge! Hon står staty på Huddinge Torg.
    Men ännu vackrare är nog magnolian. I god konkurrens med Rhododendron schlippenbachii och vita kamelior är nog magnolian den som slår ut vackrast.
    Många hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Nu måste jag få ställa en fråga så här vid sidan om: Vi har ju vårt landsställe mellan Nora och Grythyttan. Där har vi sett på många gamla torp att ytterdörrarna målats blå. Vi vill gärna ha det hos oss också men vill inte riskera att välja "fel" blå färg och undrar vad ni målat med för färg. Ser ut att vara lite åt gråblå hållet?
    Stort tack på förhand.
    Kristina

    SvaraRadera
  9. Så´n lyx att kunna köpa kvistar och slippa skatta sin egen! Jag ska ner och höra mig för i byns blombutik i morgon. Doftar de också? Idag doftade jag på en Brunfelsia. På en hundradels sekund var jag på den plats där det doftade Brunfelsia för ca 35 år sedan. Underligt det där med dofter...

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar magnolia du fått. Älskar verkligen denna blomma.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  11. Vilken LYX!!!En kvist från en Magnolia:-)
    *i kanten för maken;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Tänk att man kan bli så Glad för några knoppar som slår ut! Men det man känner är sann Lycka :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  13. Så vackert - som en tuschteckning - och absolut tror jag att det känns en aning när blombladen vecklar ut sig och sträcker sig mot ljuset. Absolut...

    Ha en bra vecka,
    kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  14. Gud vilka vackra kvistar. Själv har jag tagit in kvistar från äppelträden som jag tänkte försöka få i blom. Spännande! Du har ett av de vackraste växthuset jag sett. Längre fram tänkte jag göra ett inlägg i min blog om just växthus och kommer med all säkerhet att länka till dig! Trevlig läsning du bjuder på!

    SvaraRadera
  15. Men gu..... så fint!!!! Magnolia är bland det vackraste jag vet........ Dina utslagna blommor är bedårande......

    Jag köpte en magnolia-kvist för någon vecka sedan som jag också väntade och väntade på.... men inte en enda av knopparna slog ut, även om jag duschade och pysslade om dom....

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  16. Ja det är ett riktigt födelseögonblick ni har följt på nära håll.
    Så vacker.
    Ha det gott:O)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa