onsdag 30 juni 2010

Växthuset växer fram ... eller snarare upp !


Alla takstolarna uppmonterade och en tvärslå som låser ihop alla takstolarna håller på att komma på plats.


Här har snickaren sågat ut krönlisten som skall pryda taket !


Krönlisten där den hör hemma, på taknocken! Nu fattas bara träspiror/knoppar på varje sida.

Ett tag letade jag gamla flaggstångsknoppar och släpade också hem en från en loppis. Fast dom skall nog helst sitta uppe i flaggstången, har jag insett.

På växthustaket hör dom inte hemma. Ibland kör man helt fel, tankemässigt.


Fönstren har börjat komma på plats. Det är så roligt att se bygget växa fram och hur allt kommer på plats efter så lång planering och skrapning och målande !


Snickaren håller på med lister och ramverk för fönster och dörrar. Halvmånefönstret på gaveln har han också hunnit med att få upp.


Här har nästan alla fönster monterats upp. Några fönster måste kapas för att passa in. I förgrunden en "altarstol" som behövs under morgondagen när glasrutorna skall monteras på taket.


De höga pardörrarna behövdes kapas i över- och underkant för att passa in i måtten i växthuset.


Och till sist mina favoritdörrar från förra inlägget, en kärlek som bara växer !

7 kommentarer:

  1. Oj oj oj vad fint det blir! <3

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Herregud så vackert det blir. Idealet som styr även mina drömmar även om jag i nuläget nöjer mig med ett i alluminium. Tack för att du visar!
    Må så gott
    /Karin

    SvaraRadera
  3. åhå, så tjusigt det blir! Jag blir såååå avundsjuk...*ler*! Förstår att du blir nöjd!
    Ha det gott! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  4. Vad annat kan man säga än WOW!!! Det blir otroligt snyggt! Dörrana är perfekta och halvmånefönsterna och... hela kitet hade gärna fått flytta in här hos mig på studs! Vem sjutton vill ha ett växthus från Willab när man sett detta?

    SvaraRadera
  5. Åh, vad synd att jag redan har ett växthus... Det här blir så snyggt! Tycker att dörrarna är bra i färgerna som de är...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Det blir jättefint. Verkligen kul att följa bygget. Undrar lite hur ni gjorde grunden och hur ni får fast fönsterbågar i det murade...?
    /Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa