torsdag 25 mars 2010

Krönika - Tack goda Gud att det bara var en dröm !!!

Jag drömde en mardröm i natt och vaknade kallsvettig och lätt illamående. Mitt hem invaderades av Thomas and Simon från ”Sveriges fulaste hem". Inredningsexperterna på TV3 , ni vet.



Deras skällande, ouppfostrande jyckar sprang som dreglande jakthundar på grönbete genom huset och slet och bet i mitt älskade fårskinn och helt plötsligt befann jag mig mitt uppe i en kaotisk TV-inspelning där Simon sliter fram en blå glassvan ur ett skåp i mitt vardagsrum och utropar på sin svengengelska

- ohhh my Gaaad, who has buy this ugly sak ??? Who är skyldig ?

Förvirrat börjar tankarna gå runt i hjärnan, vem sjutton var det som köpte den, visst har vi fått den av trevliga faster Elsa och förresten gillar jag blått glas, jag inte bara gillar blått glas, jag ÄLSKAR blått glas, men innan jag hinner vidare i resonemanget pekar Thomas med hela handen mot soffbordet och utbrister

- Där har du björk i soffbordet och där i skåpet har du ek och det andra skåpet är i furu och golvet är ett ekgolv. Hur har ni tänkt här egentligen ?

Ja, herregud, hur tänkte vi ? När vi flyttade ihop för en del år sedan hade vi två hela hem som skulle bli ett och vi sparade det som vi kände skulle funka ihop.

Tänk, jag visste inte att det var ett GROVT stilbrott att blanda olika träslag. Får vi böta nu också utöver skammen att inte känna till denna paragraf i stilbrottsbalken ? Usch det här kan bli dyrt för oss.

Svisch, så sopas vi ut från vårt eget hem med en barsk klapp i ryggen av fulfixarna. Vi har besöksförbud i 2 dagar och under tiden skall Thomas and Simon fixa till vårt vardagsrum enligt mallen för STIL.

Vems stil är lite oklart, uppenbarligen inte vår i alla fall.

Efter 2-dagars nagelbitning i karantän, släpps vi då äntligen in i vårt hem igen. Vi står i hallen med flera TV-kameror riktade mot oss och värdparet lotsar oss in i det som en gång var vårt vardagsrum.

Det är nu vi förväntas bli hänförda över resultatet. Jag däremot, svimmar av färgchocken som möter oss.

Hela rummet lyser av orange, lila och rosa toner från väggarna som följs upp av matchande gardiner och som pricken över i har ramar i liknande färgtoner målats på väggarna med infällda speglar som reflekterar färghavet så man verkligen skall förstå och leva sig in i färginvasionen.

Vårt tunga omtyckta matsalsbord är utbytt mot ett lätt genomskinligt plastbord med lila bordsdekorationer och trendiga ljusstakar och på väggen bakom har herrarna lämnat sitt bestående visitkort genom att måla sina silhuetter i svart på väggen.

TV-teamet hänger över min axel på golvet och hoppas att jag skall hoppa upp och jubla över förvandlingen. Ungefär här vaknar jag upp med ett ryck och jag befinner mig fortfarande i chock när jag som i trans går genom mörkret ut i vardagsrummet.

Det tar en stund innan jag upptäcker att allt ser ut som vanligt.
Inga trendgurus på väggen, ingen färgchock, mina älskade loppisljusstakar står där dom brukar och fårskinnet ligger på sin plats i den väl insuttna soffan.

Tack goda Gud att det bara var en dröm ! Här kommer inga trendnissar in, i det här hemmet är det bara en stil som råder och den är MIN !

Bild lånad från nätet

10 kommentarer:

  1. Oj vilken hemsk dröm. Puh...men en underhållande läsning:) Fibromyalgin låter inget vidare. Så har jag känn mig en längre tid nu...Lena/isis

    SvaraRadera
  2. Vilken fasansfull dröm om ändå väldigt rolig. Hur har du lyckats få in så många bra detaljer. Här har vi också ve och fasa STILBROTT. Inblandat och uppblandat från 2 hem fast det är 7 år sen så har vi ej lyckats eller vi kanske har lyckats skapa vår stil.
    Kram, Åsa

    SvaraRadera
  3. Stackars dej vilken mardröm du hade, men väldigt kul att läsa. Jag trodde bara det var jag som var en sån stilbrytare, att blanda olika träslag! Men nu har jag faktiskt tröttnat på att ha ett furusoffbord fast det inte passar till soffan och heller inte till matrumsmöblemanget i ek. Så jag målade helt sonika bordet vitt istället för några veckor sen.
    Jag har blandat gammalt och halvgammalt och skulle aldrig drömma (haha) om att bjuda in dom där två nissarna från trean. Jag förstår att det var skönt att vakna, och inse att det bara var en dröm.
    // Elinore

    SvaraRadera
  4. hahahahaha.... Förlåt men jag skrattar så tårarna rinner! Vi pratade just om det där igår kväll maken och jag. Vi brukar sällan se programmet men det gjorde vi igår och jag säger baar jisses om de gjort om mitt hem till något så hiskeligt som det de gjorde igår! Jag skulle ALDRIG släppa in dedär två i mitt hus med ett uppdrag att verkställa!!! Deras eget hem ser inte alls ut som de de stylar i TV. ndrar ofta om de ens skulle i ha det så själv? Tur att det bara var en dröm och jag hoppas du sliper få en repris på den. God nattsömn är att föredra / gittan

    SvaraRadera
  5. Tur att det bara var en dröm! Vem vill ha Sveriges fulaste hem:)?

    Ha en fin kväll

    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Det var underhållande läsning du bjöd på! Och din blogg är så livsbejakande och personlig. Det har varit trevligt att få läsa dina texter och titta på dina fantastiskt inspirerande bilder.

    Jag har alltid älskat trädgård, och fick för fem år sen börja på ny kula, med ny trädgård som inte är någon trädgård... Det blir lite i taget, och jag njuter av de små detaljerna och struntar i att helheten har sina brister. Det var trösterikt att få läsa det du skrivit och jag kunde hämta kraft ur det. Tack för allt du bjuder på i din blogg. Jag kommer gärna tillbaka för att insupa mer livsluft!

    Kram Outi

    SvaraRadera
  7. TACK snälla ni för alla fina kommentarer !!
    Kramar till er alla ... jag kommer på besök endera dan ! /Isa

    SvaraRadera
  8. Usch, vilken dröm. Har ofta tänkt att det nog skulle bli min reaktion om dom två fått gått fram i mitt hem. Skulle nog inte våga låta någon vara och röja runt. Håller med dig helt och hållet att stilen som skapas i ens hem ska vara sin egen, ingen annans. Hoppas att du slipper den drömmen igen. Inget man vill vara med om natt efter natt.

    SvaraRadera
  9. Vilken målande och förskräcklig dröm! Du kan verkligen förmedla med ord. Såg också programmet och kände ve och fasa över det som skapades på tv. Ja vilken tur att det bara var en dröm för dig som målar med färger på ett helt annat sätt, med inlevelse och en sån känsla!!!
    Kram Helli

    SvaraRadera
  10. Blev så glad att jag hittade dina sidor. Så inspirerande och givande.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa