torsdag 21 januari 2010

"Vissen kropp", trädgårdskonstnär med magisk växtpalett och rara små höns !



"Vad vore väl en föreläsningskväll med Marie och Gustav Mandelmann i Glanshammars Bygdegård en helt vanlig, vintrig, vardaglig onsdagskväll i tråkiga januari om inte helt, helt ... UNDERBAR !"

Fast i mitt fall hade det nog inte räckt med de alerta mössens sykonst eller småfåglarnas klippande i klänningstyget för att komma iväg till föreläsningen. En ny kropp hade inte ens Mandelmanns sagolika pumpor kunnat åstadkomma och den godmodiga fen svingade sitt trollspö förgäves där den magiska kraften precis tagit slut.

Har man en "vissen" kropp är det bara att gilla läget ibland och liksom i trädgården "vänta in" den tills den med lite vattning och omsorg börjar píggna på sig igen och få tillbaka sin livskraft.

Under flera år under 2000-talet har vi tillbringat våra semestrar på Österlen i Skåne och besökt Mandelmanns trädgårdar flera ggr. Det är en helt sagolik plats, med en enorm skaparglädje, växtkraft och kreativitet.


Bild från svt.se

Marie prövar nya kombinationer av blommor och grönsaker varje år och målar med sin växtpensel så kraftfullt, poetiskt och vackert att jag blir alldeles tagen.

Hade min kropp tagit mig till bygdegården hade jag velat fråga henne var hon får sin inspiration ifrån, vilka teman hon tänker i, vilka växter hon kommer att ha i paletten i år och var hon fick tag i fröna till de höga, ståtliga, rosa (har för mig att hon hade mörkrosa solrosor, men jag kan ha misstagit mig på färgen) solroserna i trädgården i somras.

Hon är en sann trädgårdskonstnär ... en sån som jag drömmer om att bli ! Dessutom gillar jag hennes "tänk" och nyskapande att ta till vara allt på gården i konsten, som att lägga ut ull i trädgårdsgångarna.

Hoppas "Trädgårdsfredag" kommer tillbaka i rutan så man får en dos Mandelmann ända hem i soffhörnet!

Och härliga Gustav .. undrar om han hade en tam höna med sig till föreläsningen som det stod i tidningen att han ev. skulle ha ! För min inre syn ser jag redan små, rara hönor sprätta omkring i min trädgård och sprida både gödsel, trivsel och lantlig idyll omkring sig.

Undrar om man kan och får ha hönor i en vanlig villaträdgård? Man kanske kan ha "sommarhöns" ?!

1 kommentar:

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa